Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Johan Wopenka

Wopenka: Skillnad på folk och politiker

GöTEBORGS POLITIKER LYFTER. Samtidigt som de vill minska utsläppen flyger de själva flitigt - sammanlagt nästan ett varv runt jorden varje arbetsdag. Deras agerande går rakt emot den klimatpolitik de förespråkar. Foto: Sven Lindwall
Foto: Sven Lindwall

Att leva som man lär är svårt - och det förefaller vara det särskilt för politiker.

En av de politiska frågor som västsvenskarna enligt en undersökning (se GT:s ledarsida 24/10) anser vara allra viktigast är kommunikationer/trafik. Det är inte konstigt, så gott som alla måste göra resor, korta eller långa.

Det medför problem: det blir trångt på vägarna och klimatet skadas. Därför har politikerna inte minst i Västsverige kämpat för att minska bilism och öka kollektivresandet.

Det är en god och logisk tanke, men ställer krav - främst på en väl fungerande kollektivtrafik.

Därför har till exempel Väst- trafiks beslut att lägga ner alternativt glesa ut avgångarna på 60 busslinjer i Göteborg och övriga Västsverige mötts av stark kritik och många protester. Förändringarna görs av ekonomiska skäl - och de ekonomiska ramarna är beslutade av just politiker.

Enkelt uttryckt: vi ska åka mer kollektivt samtidigt som kollektivtrafiken bantas. Och det är inte logiskt tänkt. Politikerna biter sig själva i svansen, och resultatet blir därefter.

I Stockholm har trängselskatten lett till att antalet kollektivresenärer i centrum ökat - men inte i resten av Stockholms län, där de tvärtom minskat starkt sedan 1980-talet, och väntas fortsätta minska, enligt Storstockholms Lokaltrafik (SL).

För att bemöta detta förespråkar experter, enligt DN, att kollektivtrafiken byggs ut, antalet busslinjer utökas och tur- tätheten förbättras. Alltså tvärtemot vad som sker i Västsverige.

Åtgärden blir inte mer begriplig av GP:s avslöjande att Göteborgs kommuns egna politiker och tjänstemän flyger och far värre än påskhäxor, sammanlagt nästan ett varv runt jorden, varje arbetsdag. Förvisso är flyget ett kollektivt trafik-medel, men från klimatsynpunkt är det allt annat än bra.

Det finns acceptabla förklaringar. De kommunala flygresenärerna vill vara säkra på att hinna i tid, de har pressade arbetsscheman, de har möten utomlands etc. Allt är förståeligt, men samma skäl har många andra, privatpersoner och företagare.

Särskilt Miljöpartiet har av klimatskäl förespråkat kraftigt höjda skatter och avgifter för flygbolagen, vilket i slutändan drabbar resenärerna. För dem som har sina resekostnader betalda av skattemedel kan en fördyring gå på ett ut, de övriga, företag och enskilda, kan i bästa fall göra avdrag för biljettkostnaderna och därmed slippa skatta för de pengarna.

Det finns en policy inom kommunen som gäller bland annat korta flygresor. Dessa har minskat under senare år, med ett undantag: kommunledningen. Som fattat beslut om policyn och som har det yttersta ansvaret för att den efterlevs.

Regionen har mycket som ska bekostas, inte minst sjukvården. Det är förståeligt om regionledningen inte har råd att bygga ut kollektivtrafiken i den takt som behövs. Men då ska politikerna inte heller ha så bråttom när det gäller att tvinga sina väljare att bli kollektivresenärer.

Det vore också rimligt att beslutsfattarna föregår med gott exempel. "Det är nästan komiskt att här åker vi som skottspolar fram och tillbaka för att diskutera miljöfrågor", sa Kia Andreasson (MP), kommunalråd med ansvar för miljö- och klimatfrågor, till GP då det visade sig att miljöförvaltningen kraftigt ökat sitt flygresande under de senaste tre åren.

"Komiskt" är knappast rätt ord i sammanhanget.