Johan Wopenka

Systembolaget måste underlätta för de små

I många länder, däribland Sverige, har de stora bryggerijättarna fått  välkommen konkurrens av så kallade minibryggerier, som i stället för att  försöka få fram smakmässigt utslätade öl som ska passa så många kunder  som möjligt producerar egna, lite udda varianter.

Kvalitetsmässigt är resultaten skiftande, men förvånansvärt ofta lyckas de små bryggerierna åstadkomma smaker som står sig väl också vid internationell jämförelse. Och kunderna är inte längre hänvisade till i huvudsak importerade öl vad det gäller till exempel porter, IPA, ale eller weissbier.

Det är därför utmärkt att Systembolaget ser över distribution och utbud av de småskaliga bryggeriernas utbud. Men de nya regler, som införs 1 september, lämnar mycket att önska. De innebär bland annat:

Öl från småskaligt bryggeri får säljas i max tio butiker inom en tiomils radie från bryggeriet, under förutsättning att det finns en tydlig efterfrågan. Till dessa tio butiker får bryggeriet själva leverera.

I tätbebyggda områden innebär det att kunden kan tvingas åka till flera butiker för att hitta ett antal olika lokala öl. I glesbygder blir det värre: på åtskilliga håll finns helt enkelt inte tio butiker inom en tiomils radie.

Givetvis kan bryggeriet lista sina produkter i beställningssortimentet, vilket gör dem tillgängliga över hela landet. Men ölet i fråga då måste levereras till depån i Örebro - på bryggeriets bekostnad. Och då depån inte har lagerutrymmen måste beställningarna levereras var för sig.

Det får vara ett stort litet bryggeri för att klara kostnaden, om det nu inte ligger i närheten av Örebro.

Om en ölvän i Skellefteå vill ha ett öl från mikrobryggeri i Umeå, runt 13,5 mil från Skellefteå, ska detta alltså först transporteras cirka 70 mil från Umeå till Örebro, och därefter cirka 84 mil från Örebro till Skellefteå.

Någonstans klickar logiken: och om ölet dessutom transporteras med bensin- eller dieseldrivna fordon klickar det ännu mer.

Givetvis kan inte alla bryggerier leverera till alla Systembutiker, och det växande antalet småbryggerier gör det allt svårare för Systembolaget att ensamt stå för alla transportkostnader.

Men: Systembolaget är ett monopolföretag. Det har inga inhemska konkurrenter, det har riksdagen beslutat. Systembolaget har därför en absolut skyldighet att ta hänsyn till såväl producenternas och kundernas praktiska situationer och krav.

Ett första steg är att skaffa några fler centraldepåer, och att ordna ett fungerande transportsystem mellan dessa.

Ett andra är att ta hänsyn till att Sveriges bebyggelse skiljer sig från landsdel till landsdel: fasta avståndskrav som en tiomilaradie är orimligt.

Ett tredje är givetvis att alla butiker där ett lokalt öl verkligen efterfrågas ska få sälja detta.

Låt oss börja där. Vi behöver de små bryggerierna. De skapar sysselsättning, är entreprenörer, höjer kvaliteten på det inhemska ölet (och ur nationalekonomisk synvinkel är det givetvis bättre om vi dricker svenskt i stället för importerat) samt inte minst: deras produkter kan förbättra vår dryckeskultur.

Vilket också Systembolaget borde underlätta.