Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Folkomröstningen avgör skattestriden 

MEDBORGARAKTION. Trädkramare protesterade mot motorvägsbygget mellan Stora Höga och Ljungskile i Bohuslän 1987. Politisk nonchalans mot resultatet av folkomröstningen om trängselskatten kan leda till liknande aktioner i Göteborg.. Foto: Sven-Erik Johansson

Så snart valet till Europaparlamentet var avklarat intensifierades debatten om trängselskatten i Göteborg. Från kommunens sida går man ut med den information som borde ha getts långt innan namninsamlingen om en folkomröstning inleddes. Medan motståndarna till trängselskatten - och därmed också indirekt till Västlänken - presenterar alternativ och fortsatta invändningar.

I slutändan hänger allt givetvis på resultatet av folkomröstningen. Blir det ett ja till trängselskatten kvittar det hur många som röstar och hur stor majoriteten blir - då genomförs projektet.

Och det är mycket möjligt att ja-sidan vinner. Dels har trängselskatten visat sig ha positiva effekter, bland annat har den bidragit till färre trafikköer och -stockningar i Göteborg. Vi ska även komma ihåg att många av de som skrev under för en folkomröstning tydligt meddelade att de inte var emot trängselskatten som sådan, utan mot den klumpiga politiska hanteringen av ärendet.

 

Blir det ett nej är situationen en annan - för som kommunalrådet Johan Nyhus (S) medgav i GP i veckan finns det ingen "plan B". Men då spelar flera aspekter in:

Om majoriteten för ett nej blir liten och/eller röstdeltagandet lågt kommer kommunfullmäktige tveklöst att påpeka att en majoritet av alla göteborgare inte sagt nej - och köra på.

Ett högt röstdeltagande och en definitiv majoritet är däremot en helt annan sak. Namninsamlingen visade tydligt att väljarna inte accepterar att bli överkörda av politikerna. Säger kommunfullmäktige då ändå ja kan vi räkna med våldsamma protester. Det kommer att regna överklaganden, liksom krav på inhibition av besluten och stopp för påbörjade arbeten.

 

Flera undersökningar visar att göteborgarna redan nu har lågt förtroende för sina kommunala politiker och myndigheter. Det skulle vara politisk idioti att i det läget gå emot en massiv folkvilja - och det är politikerna väl medvetna om. Dessutom är många av motståndarna både starkt engagerade och väl organiserade. Det är därför inte alls omöjligt att ett beslut mot ett entydigt folkomröstningsresultat kan leda till medborgarblockader, typ almstriden i Stockholm eller trädkramarna i Bohuslän.

Nu beslutar dock inte Göteborg ensamt i frågan. Staten har givetvis sitt att säga, liksom regionen och de kranskommuner som i högsta grad berörs av västsvenska paketet. Inte minst de sistnämnda kommer att pressa Göteborg för att fortsätta med både trängselskatt och Västlänken.

Hur staten reagerar är oklart. Men vi kan räkna med att ingen regering, oavsett partisammansättning, är särskilt road av att driva ett projekt om det finns risk för våldsamma protester, medborgaraktioner, stora förseningar, högre kostnader och i slutändan kanske till och med en nedläggning.

Därför är folkomröstningsresultatet avgörande för samtliga inblandade parter. Plan B, någon?