Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

Det såsas inte i arbetet med bättre järnväg till Oslo

Kristina Jonäng (C), regionråd i Västra Götalandsregionen.Foto: PRESSBILD
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

GT:s fristående kolumnist Csaba Bene Perlenberg må tycka att vi såsar i arbetet för bättre tågförbindelser mellan Göteborg ochb Oslo, men det pågår ett omfattande arbete för att förverkliga bra kommunikationer, skriver regionrådet Kristina Jonäng (C) i en replik.

GENMÄLE. Det finns ett fåtal objekt i Skandinavien som anses viktiga för utvecklingen i Europa. Dit hör tågkorridoren Oslo-Göteborg. Vi har, från Västra Götalandsregionen och Göteborgs stad, nyligen fått besked från DG Move i Bryssel att prioriteringen för sträckan Oslo-Göteborg ligger fast. EU-kommissionen menar att det är av betydelse för Europa som helhet att sträckan byggs ut med dubbelspår.

 

Allt kan förstås hända, särskilt mot bakgrund av en reducering av EU-budgeten. Men vi i Västra Götalandsregionen känner oss trygga i beskeden från EU hittills om behovet av utbyggnad i korridoren Oslo-Göteborg. Nu när järnvägstunneln under Fehmarn Bält börjar byggas, noterar vi ett intresse från såväl Hamburg- som Köpenhamnsområdet att ytterligare binda ihop norra Europa genom kortare restider och utökad järnvägsutbyggnad. 

 

Osloregionen har en av Europas mest välutbildade arbetskraft och det finns ett behov av att utbytet på arbetsmarknaden i Västra Skandinavien ökar. OECD pekar ut korridoren Oslo-Göteborg som angelägen för ökad konkurrenskraft i Nordvästra Europa. Vi förstärker OECD-arbetet genom det så kallade STRING-samarbetet som omfattar sju regioner i fyra nationer. Givetvis krävs en vilja från staten att utöka de totala resurserna till infrastruktur eller att låna upp medel så att järnvägen kan byggas även utan direkt tillgängliga resurser från statsbudgeten. Det senare kan vara intressant i korridoren Göteborg-Oslo, eftersom här finns möjlighet till finansiering från EU. 

 

Näringslivet i Västsverige satsar redan i dag 35 miljarder kronor i FOU-resurser varje år. Genom en utbyggd järnvägskorridor mot Norge kommer dessa medel enklare kunna omsättas i nya jobb och ökad konkurrenskraft. GT:s fristående kolumnist på ledarsidan må tycka att vi såsar, men en hel del siffror om Västsveriges utveckling talar för sig själv för den som seriöst vill satsa på järnväg där den gör mest nytta. 

 

Kristina Jonäng (C)

Regionråd i Västra Götalandsregionen

 

SVAR DIREKT:

Regionrådet Kristina Jonängs redovisning av allt det som görs bakom kulisserna för en bättre tågkorridor från Göteborg och Oslo, i förlängningen en komplett nordeuropeisk tågkorridor från Tyskland till Norge, är både välkommet och föredömligt. 

Problemet med Västra Götalandsregionens arbete är att det är uselt kommunicerat och än sämre paketerat. Det bedrivs i praktiken ingen öppen opinionsbildning och det finns heller inget utåt kommunicerat, översvallande regeringsintresse för att förbättra tågförbindelserna från Göteborg till Oslo. I min ledare ”Göteborg har hamnat lite längre bort från Oslo” pekar jag just på att Västsverige hamnat i efterkälken gentemot Oslo-Sthlm 2.55, som bedriver sitt projekt i bolagsform och med en tydlig PR-kommunikation. Sådant är icke att underskatta i vad som faktiskt just nu är en kapplöpning till Norge. 

 

Csaba Bene Perleberg 

Fristående kolumnist på GT:s ledarsida