Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

DEBATT: Visst älskar vi alla Göteborg

Nätverket "Ja till trängselskatt" låtsas ställa sig på barrikaderna för att försvara demokratin. Samma nätverk bildades för att motverka GT:s namninsamling i syfte att neka väljarna en folkomröstning. In i det sista hånade det namninsamlingen. När denna ändå beslutades övergick nätverket till att förutspå allt hemskt som ska inträffa vid ett nej, trots att medlemmarnas insikt om hur det poliska spelet fungerar är noll.

Nu senast, i GT 1/8, gör Åsa Österlund och Jan Lenander från nätverket sig till talesmän för kranskommunernas invånare, som de hävdar blir övergivna vid ett nej.

Men det är Göteborgs kommun som skrivit på avtalet om det Västsvenska paketet och pådyvlat kranskommunerna trängselskatt. Att påstå att invånarna där trånar efter denna är helt taget ur luften.

Så när nätverket nu vill prata demokrati är deras förtroende dessvärre redan förbrukat. Hade de varit uppriktigt oroade för demokratin i Partille och Mölndal kunde de verka för att väljarna där också skulle få folkomrösta, men det gör de förstås inte.

De drivs av helt andra motiv.

Och var fanns demokratiförsvararna Österlund och Lenander när Göteborgs kommunfullmäktige röstade ner Vägvalets namninsamling och krav på folkomröstning 2011? Det om något var "demokratiska beslut på kollisionskurs" med folket! Det blir lika fel när de ger sig in i diskussion om rättvisefrågor. Med grundinställningen att bilismen bara är av ondo kan de i princip försvara hur mycket ökade bördor som helst för bilister. Ju dyrare det blir att ha bil, desto rättvisare. Hur folk drabbas är ointressant.

Rättvisa för dem är att vissa, slumpvist utvalda bilister tvingas betala mer och att pengarna går till Västlänken - Sveriges dyraste och mest olönsamma pendeltågstunnel. Ju dyrare tunnel, desto större rättvisa.

Göteborgarna borde vara mycket oroade om Västlänken byggs. Den riskerar att skapa ett enormt skuldberg som vi kanske aldrig blir fria från. Med räntor, finansiella kostnader, indexuppräkning och nödvändiga tilläggsinvesteringar är totalkostnaden för Västlänken redan innan byggstart uppe i minst 50-60 miljarder, vilket motsvarar ofattbara 6-8 miljoner kronor per meter!

Nätverket repriserar de uppdiktade påståendena om att trängselskatt minskar sjukvårds- och läkemedelskostnader och sjukskrivningarna. Det är slöseri med ord att bemöta yttranden som är gripna ur luften. Rösta därför nej till trängselskatten och Västlänken. För både din egen och dina barns skull, och förstås för att även du älskar Göteborg.

Något vi i Vägvalet gör, annars hade vi aldrig uppstått och engagerat oss i Göteborgspolitiken.


Theo Papaioannou.

Partiledare, Vägvalet.

Håkan Andersson

Partisekreterare, Vägvalet.

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!