Debatten om Västlänken som just nu pågår i Göteborg har nått oss i Skåne. Eftersom vi har byggt en tågtunnel under de centrala delarna av Malmö vill vi dela med oss av vår syn på saken.
Att Västsverige utvecklas är viktigt för oss. Ni är det storstadsområde i Sverige som ligger närmast oss och vi vill att ni växer, utvecklas och blir starkare. Vi behöver knyta våra regioner närmare varandra, för på den internationella arenan är vi små men tillsammans starkare. Vi kommer båda tjäna på att vi utvecklas.
Citytunneln i Malmö har många likheter med Västlänken i Göteborg. Det är en tågtunnel under de centrala delarna av vår regions största stad. Den har tre stationer, en under vår gamla centralstation, en vid Triangeln mitt i centrum och en i Hyllie där vi genomfört omfattande stadsbyggnadsprojekt. Syfte med Citytunneln är att öka kapaciteten på Malmö C och möjliggöra genomfarttrafik, erbjuda fler knutpunkter i Malmö för resenärerna och erbjuda nya utvecklingsmöjligheter för Malmö. Känns det igen? Det är nämligen i stort sett samma målsättning som Västlänken har.
Citytunneln en succé
När vi nu, fyra år efter invigningen, står med facit i hand kan vi konstatera att Citytunneln varit en succé och leverat precis det som vi hoppades och förväntade oss. Tågresande har ökat betydligt i Skåne och trenden är att det kommer öka ytterligare. Resandeökningen tog fart redan innan tunneln stod färdig, men utan tunneln hade vi kunnat hantera den. Vår arbetsmarknadsregion har nu växt sig större än Göteborgs, den största anledningen till det är vår förbättrade infrastruktur. Tågresandet har ökat så pass mycket att vi nu behöver nya satsningar på järnvägen, vi är redo att nästa steg för vår utveckling.
I Hyllie har det växt fram en helt ny stadsdel med bostäder, arbetsplatser, affärer och en ny idrottsarena. Katalysatorn för detta har varit Citytunneln och Öresundsbron.
Att bygga tågtunnlar under städer är stora och komplicerade projekt, men fullt möjligt och vinsterna är stora. Trafikverket levererade vad det skulle och visade att det har kompetensen och förmågan att beräkna, planera och bygga infrastruktur. Citytunneln byggdes för nästan en miljard mindre än beräknat och stod klar innan utlovat slutdatum.
Västlänken
För 15 år sen var situationen i Malmö helt annorlunda än i dag. Våra stora varv lades ned, andra företag med dem och framtidstron var i botten. Men vi har lyckats vända på allt och grunden i det har varit stadsutveckling och förbättrad infrastruktur.
Göteborg har fantastiska möjligheter och utgångsläget är bättre än det vi hade. Lär av våra erfarenheter i Skåne, genomför det Västsvenska paketet och ta vara på er potential!
Då kan vi se fram emot nästa steg. Ett höghastighetståg mellan Göteborg och Malmö kan bygga samman våra storstäder till en sammanhållen tillväxtregion. Då skulle västsidan bli klart starkast i Sverige när det gäller befolkning och tillväxt. Så det finns mycket i potten.
PER TRYDING
Vice vd, Sydsvenska Handelskammaren
PONTUS LINBERG
Ordförande Tillväxtnämnden, regionråd (M), Region Skåne