Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Debatt: Snart riskerar vi avgifter överallt

Vid årsskiftet inför Göteborg ett system med vägavgifter under det missledande namnet trängselskatt. Syftet är att med avgifter på gamla vägar kunna finansiera bygget av nya, i det så kallade västsvenska paketet.

För att vädja till ett allmänt miljösamvete talar man dock hellre om att minska biltrafikens negativa miljöeffekter och minska trafiken i stadskärnan.

Men namnet och de fina motiveringarna till trots är det inte i första hand trängsel det handlar om och det är heller ingen skatt i vanlig mening.

Hade syftet verkligen varit att minska trängseln i innerstaden hade det funnits många andra och enklare lösningar att överväga. Om syftet vore att minska biltrafikens miljöeffekter borde man snarare satsa på en rejäl utbyggnad av kollektivtrafiken med minskade eller helt slopade biljettpriser, i stället för att som nu höja biljettpriserna.

Vid sidan av den tveksamma miljö- och trängseleffekten är det viktigt att förstå hur pengarna som man hoppas få in ska användas.

Hittills har infrastruktur i Sverige alltid finansierats med pengar från statskassan, som till stor del kommer från inkomstbeskattning, där den som tjänar mer också betalar mer.

Men med avgifter på vägar riskerar vi att hamna i en ­ situation där vi inte längre har ett gemensamt finansierat vägnät, tillgängligt för alla, utan ett system där vägar och annan infrastruktur betalas av de som använder den.

Det är också ett betydande steg mot ett privatiserat vägbygge och vägunderhåll där staten och politiker avsäger sig ansvar för att landet ska fungera. Vi kan i framtiden mycket väl få ett lapptäcke av olika privata vägar där man tvingas betala olika avgifter och teckna abonnemangsavtal för att få köra.

Med privat finansiering av infrastruktur är steget heller inte så långt till ett system där skolor bara finansieras av dem som har barn och sjukvård bara av de som är sjuka. Men är detta verkligen vad vi vill ha i Sverige?

Med vägavgifter som är lika stora i kronor och ören för alla, oavsett inkomst, blir resultatet att den som är rik kan rycka på axlarna och fortsätta köra bil medan den som redan lever på marginalerna får det ännu svårare att få vardagen och ekonomin att gå runt.

Att Socialdemokraterna och Vänsterpartiet, som säger sig stå för rättvisa och gemensam finansiering av gemensamma angelägenheter, ändå är ivriga förespråkare av vägavgifter, det är en hållning som vi tycker är obegriplig.

 

Daniel Uppström och Ingrid Frejd, båda medlemmar i det Kommunistiska partiet.