Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Debatt: Rödgröna driver in orättvis skatt

Trängselskatten är en het fråga inför valet i Göteborg, inte minst genom den samtida folkomröstningen.

Vad handlar då trängselskatten om? Jo, om en skatteväxling. Efter åtta år av moderata skattesänkningar har staten inte pengar till att finansiera sina utgifter, som utbyggnad och underhåll av statliga vägar och järnvägar. Därför kräver regeringen Reinfeldt att Göteborg skall delfinansiera statliga investeringar genom en lokal punktskatt. Denna skatt kallas vilseledande för trängselskatt.

Det handlar alltså om en skatteväxling, där högerns skattesänkningar till delar kompenseras med en skatt för människor som har behov av att åka bil i Göteborg.

Mer konkret: 2007 avskaffade M-regeringen förmögenhetsskatten. Hade denna skatt funnits kvar hade den 2014 gett skatteinkomster på drygt 9 miljarder kronor.

I Storgöteborg bor en tiondel av Sveriges befolkning. Det ger att de förmögna i Storgöteborg i år skulle ha betalt 900 miljoner kronor i förmögenhetsskatt.

Trängselskattens fula tryne

Det är lika mycket som trängselskatten beräknas dra in.

Detta är trängselskattens fula tryne. Regeringen Reinfeldt har skänkt 900 miljoner kronor till herrskapen i Örgryte, Långedrag och Hovås, och kompenserar nu denna gåva till de rika med en punktskatt för bilberoende arbetare i Backa, Frölunda och Angered.

Till denna högerns orättvisa skatteväxling, riktad direkt mot arbetare i och kring Göteborg, har kommunfullmäktige i Göteborg sagt ja.

Den rödgröna majoriteten försvarar sig med att utan trängselskatt hade det inte blivit några statliga väg- och järnvägsinvesteringar i Göteborg.

Det är att vika sig för utpressning. Det enda rimliga hade varit att kräva att staten skall stå för sina åtaganden. En regering som abdikerar från sina uppgifter och idkar utpressning ska fällas, inte fjäskas för.

Klassiska orättvisor

Men i stället för att ta strid mot högerns klassorättvisa skattepolitik lägger sig de rödgröna på rygg och låter Reinfeldt & Co extrabeskatta Göteborg. S, V och MP har tagit tjänst som indrivare av högerns mest orättvisa skatt.

Göteborg behöver en ordentlig upprustning av både järnvägen och det statliga vägnätet, inkluderande en pendeltågsstation under jord (vilket inte kräver att halva staden grävs upp, som genom den vanvettiga Västlänken). Det behövs ytterligare förbindelser över och under Göta älv och en utbyggnad av kollektivtrafiken. Och Göteborg skulle må bra av mindre biltrafik i city.

Kommunistiska Partiet är för ordentliga satsningar på kollektivtrafik och infrastruktur. Men vi är mot statlig utpressning och klassorättvisa skatter. Därför säger vi nej till trängselskatten.

 

ULF NILSSON

Plåtslagare och kandidat (KP) i kommunvalet i Göteborg