Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer

Debatt: Politikerna trixar med p-taxorna

"Chockhöj p-taxorna", skanderar GT:s ledare den 5 mars i ett försök att utmana Göteborgs politiker. Enligt ledarredaktion är detta "ett effektivt bevisat sätt att få pendlare att ställa bilarna".

Den som inte är insatt förleds tro att det bara kostar några kronor eller en tjuga att parkera per arbetsdag i Göteborg.

De som arbetspendlar med bil vet bättre. Chockhöjningen har faktiskt redan inträffat! Och som detta inte var nog beslutade de rödgröna på trafiknämndens möte den 7 mars att höja p-avgifterna ännu mer.

På Heden, som är en potentiell p-plats för många som arbetar centralt kostar det numera 10 kronor per timme. För en arbetsdag (inklusive lunchtid) blir det 90 kronor. Och billigare än så kommer man knappast undan. P-hus, privata parkeringsplatser och gatuparkering kostar lätt det tredubbla.

Enligt GT borde de politiker som fattat dessa beslut redan ha blivit bortröstade. Men så har förstås inte skett och anledningen är lika enkel som genial.

Göteborgs kommun är ökänt för alla sina kommunala bolag. Impopulära beslut kan fattas i bolagen utan att passera till exempel trafiknämnden. Inte heller kommunstyrelsen eller kommunfullmäktige behöver tillfrågas.

I detta fall styrs p-avgifternas nivå på tomtmark (det som inte är parkering längs gatorna) av Parkeringsbolaget som 2010 gjorde en vinst på 47 miljoner kronor. Styrelseordförande är Elisabeth Undén (MP).

Det kan liknas litet grann som att göra räven till chef över hönsgården. Tvärtemot vad GT befarar jublar sannolikt Miljöpartiets väljare varje gång Undén höjer p-avgifterna.

I kommunhuset på Gustaf Adolfs torg finns ingen politiker att ställas till svars. Och förresten behövs pengarna till annan verksamhet inom kommunen, så de tiger still.

För att komplicera situationen sitter Elisabeth Undén dessutom med i trafiknämnden. Men när höjningen på Heden kom upp i nämnden i höstas försvarade hon inte Parkeringsbolagets åtgärd med ett enda ord.

Tyvärr krånglar politikerna till vardagen för invånarna genom att dela upp ansvaret för olika parkeringar mellan olika aktörer.

Det saknas också samverkan mellan trafiknämnden och styrelsen för Parkeringsbolaget. Om inte ens nämnden har full kontroll, vad har då medborgaren som bara vill parkera så enkelt som möjligt för chans?

 

Theo Papaioannov

Partiledare för Vägvalet, Göteborg

 

Håkan Andersson

Partisekreterare i Vägvalet

 

Svar från GT: Vi ville bara tydligöra att skyhöga parkeringstaxor i teorin vore effektivare än andra regleringar som diskuteras i Göteborg. Om man vill ha bort trafiken.

Fast det vill väl ingen?

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!