Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer

DEBATT: Inte bara en fråga för Göteborg

Följer man den mest högljudda delen av debatten om västsvenska paketet och trängselskatten kan man tro att detta bara är en fråga för dem som bor inom Göteborgs stads gränser. Inget kan vara mer felaktigt. Göteborg är ju det självklara navet för hela Västsverige - med nära två miljoner invånare. Infrastrukturen i Göteborg är inte en angelägenhet bara för Göteborg. Att invånare i till exempel Mölndal och Partille påverkas starkt är självskrivet, men det stannar inte där.

Eftersom jag är boråsare är det naturligt att välja sträckan Göteborg-Borås som exempel, men det hade gått lika bra att skriva om Trollhättan, Alingsås eller Kungsbacka. Mellan Borås och Göteborg görs varje år miljontals resor. Med buss 100 mellan städerna gjordes 1,4 miljoner resor 2012 och antalet har ökat i tio år. Arbetsmarknaden i Västsverige växer ihop. Högskolan i Borås drar till sig göteborgare, precis som Göteborgs universitet och Chalmers är hela Västsveriges universitet.

Resorna i Västsverige kommer att fortsätta öka, och av miljöskäl bör allt fler av dem gå med tåg. Västsvenska paketet är, som namnet antyder, en paketlösning. Staten bidrar med 17 miljarder kronor,  bilister som passerar Göteborgsområdet, också icke-göteborgare, skjuter till runt 14 miljarder via trängselskatten.

I andra ändan används pengarna till trafikåtgärder, bland annat byggs ny tunnel under Göta älv, Marieholmstunneln, och den gamla Göta älvbron ersätts. Stora åtgärder för bättre framkomlighet, men den verkliga nyckeln är ändå Västlänken. Det är en sex kilometer lång tunnel under centrala Göteborg, som gör att tåg kan köra genomgående trafik. Att bygga bort återvändsgränden Göteborgs central krävs för att det ska vara meningsfullt att satsa på pendeltrafik till och från Göteborg i alla riktningar.

Därmed så klart också till och från Borås. Äntligen närmar sig förverkligandet av Götalandsbanan, med modern järnväg mellan städerna. Äntligen kan vi hoppas slippa den slingrande banan från 1894, med restider ofta över timmen. Men denna och andra järnvägsinvesteringar, som det nyss invigda dubbelspåret till Trollhättan, är tillspetsat uttryckt pengar i sjön utan Västlänken. Utan denna kan Göteborg inte fungera som järnvägsnav i vår del av landet.

Det går inte att avskaffa trängselskatten utan att riskera hela västsvenska paketet, vilket vore för ödande. Ett stort ansvar vilar därför på besluts fattarna i Göteborg. Det gäller att visa mod och våga stå fast vid ett långsiktigt beslut fattat i demokratisk ordning. Det handlar om framtiden för Göteborg och hela Västsverige.


Ulf Olsson

Kommunstyrelsens ordförande (S) i Borås.