Debatt: Fråga kunderna om biljettsystem

Publicerad
Uppdaterad
Den nytillträdda kollektivtrafiknämnden gör helt rätt bedömning när de säger att det nya betalsystemet för Västtrafik är ett misslyckande och att ett nytt bör införas.
Men varför tog det flera hundra miljoner att inse detta? Någonstans i kedjan från utveckling till introduktion av systemet skedde ett misslyckande, nämligen bristen på kundnyttan med systemet.
Den politiska timingen förefaller lite dåligt vald att slå på stora trumman om att ett nytt system ska tas fram, eftersom Sahlgrenska sjukhuset samtidigt ska spara 500 miljoner kronor i samma regionala budget.

Med andra ord så finns det inget utrymme för flera misstag om ett nytt betalsystem ska utvecklas.
Att kalla den nya utredningen för förutsättningslös är mycket egendomligt då man redan från början tillsätter partipolitiska representanter i dess arbetsgrupp.
Utredningen bör innehålla personer med kunskap att bedöma kravspecifikationen och kundnyttan.
Man bör även ha en referensgrupp bestående av olika typer av resenärer.

I branscher med betalsystem är man till stor del överens om att mobilen är en del av den framtida betallösningen. Google är redan där med hundratusentals betalstationer för mobilen i till exempel USA. Mobiltekniken möjliggör till exempel automatisk in- och utcheckning med hjälp av GPS-funktioner om det önskas för statistiskt underlag.
Med betalkort, lättillgängliga inköpsställen, och internet som komplement blir det ett fulländat betalsystem för alla typer av människor från olika generationer - och inte minst turister - i Göteborg och övriga regionen.

Västtrafik och kollektivtrafiknämnden bör följaktligen bjuda in aktörer som har lång erfarenhet av betalsystem från till exempel bank- och IT-världen för att utforma ett effektivt och användarvänligt system för kollektivtrafiken.
Eller varför inte använda ett redan fungerande system på marknaden, vi är övertygade om att ett sådant finns.
Man behöver inte uppfinna hjulet på nytt. Däremot kan man ju denna gång överväga ett system som faktiskt fungerar.

Ett varningens finger vill vi lyfta då det verkar bli väldigt bråttom och en deadline sätts till 2013 utan att ta lärdom av det förra systemets misslyckades, på grund av undermåligt förarbete och en obefintlig dialog med kunderna.
Ulrika Frick (MP) tappar fokus på uppgiften genom att blanda in egna åsikter om att mängder av resenärer skulle tillkomma på grund av trängselskattens införande.
Om detta mot förmodan skulle stämma så borde ju tidsaspekten vara sekundär och kundnyttan primär.

Theo Papaioannou
Partiledare, Vägvalet i Göteborg.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER