Hoppsan!

Ett tekniskt fel har uppstått. Din skärm är smalare än innehållet på denna sida. Vill du visa Expressen i ett bättre anpassat format?

Du kan alltid välja vilket format sidan ska visas i, i sajtens sidfot.

Debatt: Det är dags för SAS att landa

Nu har det hänt igen. Flygbolaget SAS är nära en ekonomisk kraschlandning. Precis som tidigare får svenska staten tanka in nya pengar i bolaget.

Med 21,4 procent av bolaget är svenska staten dess störste ägare. Turerna kring SAS har under åren varit många. Och så precis nu som tidigare höjs röster för att det statliga engagemanget i bolaget måste få ett slut.

 När är det rätt att staten står som ägare till verksamheter i bolagsform? När samhällsnyttan är  påtaglig är det en sak, men när ägandet sker i konkurrens med privata aktörer är läget ett annat.


Decennier av politisk klåfingrighet har visat hur statligt ägande kan hindra det privata             näringslivet.

 Frågan måste ställas om det är försvarbart att svenska staten tillsammans med Norge och Danmark ska äga flygplan. Flera problem uppstår när staten samtidigt uppträder som ägare och lagstiftare inom näringslivet. Det skall råda en tydlig och sund konkurrens i näringslivet.


På sikt är allt annat än en avvecklig av engagemanget i SAS otänkbart. Därför är den självklara målsättningen att göra bolaget säljbart. Lika ansvarstagande som rege-ringen var i frågan om SAAB, måste man vara i detta fall.

 En försäljning av SAS måste ske när läget är det rätta. I tider då bolaget knappt har någon lyftkraft alls under sina vingar, är läget allt annat än det rätta. När SAS väl kommit på fötter igen är det läge att ta diskussionen om hur försäljningen ska gå till.


Lyssnar man till oppositionen är budskapen om SAS framtid allt annat än tydliga. Ibland talas det om försäljning och ibland vill man krama sig fast. Det enda vi vet med säkerhet är att de tre oppositionspartierna aldrig varit tydliga med vad man vill med SAS på sikt.

 Istället har man gång på gång pumpat in pengar i bolaget i tider av osäkerhet. Varje gång SAS fått svårt att sälja flygbiljetter har man nödanropat de socialdemokratiska rege-ringarna, som snabbt ryckt in och dragit det statliga kreditkortet, utställt på de svenska skattebetalarna.


Att sälja statliga bolag måste ske med skattebetalarnas bästa för ögonen. Minns försäljningen av Vin & Sprit till rekordbeloppet 55 miljarder. Vem hade kunnat tro på ett så lyckat resultat.

 Vin & Sprit-affären innebar att Sverige kunde minska statsskulden rejält, vilket vi har stor nytta av nu.


Hans Rothenberg

 Hans Rothenberg är riksdagsledamot (M)

 från Göteborg och ledamot i näringsutskottet.