Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Volvo på väg att bli en diktaturbil

I praktiken används ett före detta svenskt bolag som testbädd för att förädla teknologi som tar större kontroll över människors rörelsefrihet. Foto: VIRGINIA MAYO/AP/TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Kinesiska bolag måste agera i kommunistpartiets globala intressen. Charaden med Volvo som ett svenskt bolag är slutligen över.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Det som många aldrig trodde skulle hända, är nu på väg att bli verklighet: Volvo Cars AB och Geely Automobile Holdings Limited är på väg att gå samman till ett enda bolag.

 

Så lät det under måndagen när de två bolagen offentliggjorde sin avsikt. Fast i verkligheten är det en felaktig beskrivning: Geely är på väg att slutföra det som kommunistdiktaturen Kina kräver av alla strategiska investeringar utomlands som kinesiska bolag gör: Total kontroll över sin investering.

Det redan kinesiskt helägda Volvo Cars AB är på väg att bli ännu mer kinesiskt.

Ambitionen är att gå ihop innan årets slut samt dubbelnoteras på börserna i Hongkong och Stockholm. 

 

I ett pressmeddelande menas det att de olika varumärkena i de två bolagen kommer att fortsätta existera; Volvo, Geely, Lynk & Co och Polestar och att samgåendet handlar om ekonomiska och teknologiska synergieffekter.

 

Det finns säkert flera fördelar med en sammanhängande koncern. Det är dock inte den verkliga anledningen. Den politiska utvecklingen i Kina föranleder samgåendet. I detta är Volvo endast en spelbricka.

 

Hittills har Geely och den kinesiska staten haft en slags ”hands off”-policy gentemot Volvo Cars. Geely har vårdat varumärket och insett betydelsen av att inte solka ned den marknadsföringsbild som Volvo velat ge av sina produkter som främst svenska, även vad gäller företagskultur och värderingar. 

 

Men att fortsätta att trycka på Volvos helyllebild som säkra och attraktiva produkter kommer bli nära nog omöjligt när bolaget nu allt mer sväljs upp av det reaktionära kommunistpartiets strävan efter att kontrollera och skärskåda allt fler aspekter av kinesiska bolag.

 

Redan i dag har den kinesiska enpartistaten officiella överrockar inom Volvoägaren Geely, liksom hos andra kinesiska bolag, alldeles oavsett om det handlar om privata eller statligt ägda verksamheter. Partikommittéer inom företag ska kontinuerligt rapportera om följsamheten gentemot kommunistpartiets omättliga ambition att använda bolagen för inte bara Kinas intressen, utan för den politiska ledningens militärstrategiska planer. I dag finns det inga kinesiska bolag med utrikes investeringar som inte vill viss mån kontrolleras av eller på annat vis måste gå kommunistpartiets ärenden.

Att Geely har kommunisttjänstemän i företagshierarkin innebär att det även finns en risk för sådana på Hisingen inom kort.

 

För Kina, som har en uttalad ambition att bli världsledande på artificiell intelligens, av militärstrategiska skäl, är Volvos utveckling av självkörande fordon inte bara en logisk produktutveckling. Om data är folkets opium, är teknik kommunistpartiets redskap för att påverka och kontrollera sin egen befolkning. I praktiken används ett före detta svenskt bolag som testbädd för att förädla teknologi som tar större kontroll över människors rörelsemönster och rörelsefrihet. För varje meter som en självkörande Volvobil rullar i Göteborg under sin testfas, ju hårdare grepp tas det kring det ofria kinesiska folket.

 

I dag finns det ingen garanti för att den information som hanteras av självkörande kinesiska bilar, inte bara om föraren och passageraren utan även om den omedelbara omgivningen tack vare fordonens sensorer, inte lämnar enheten eller delas vidare utanför bolaget. Lägg till detta att självkörande bilar även kommer kunna kontrolleras externt, och en integritets- och frihetsmardröm är att vänta.

 

För Göteborg betyder samgåendet av de två kinesiska bolagen inte ett hot mot produktionen och teknikutvecklingen, i alla fall inte under överskådlig framtid. Etableringen av Geelys utvecklingscenter på Lindholmen är i efterhand en solklar indikation på närmandet mellan de två bolagen.

 

För den kinesiska kommunistdiktaturens strävan efter att utveckla AI för att kunna kontrollera sin egen befolkning och påverka övriga världen, är det ännu ett kliv mot en rödare global framtid.

 

Och för Volvo Cars AB handlar det om att de senaste 20 årens charad om att bilföretaget skulle vara ett svenskt bolag är över. Förverkligas samgåendet blir Volvo en diktaturbil. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida