Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

VG-regionen behöver en airbag

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Göteborg bygger sin framtid kring en modern biltillverkning. Men staden och regionen har varit med om stora industrikriser tidigare. Det manar till försiktighet.

Trots att de rödgröna i Göteborg avskyr bilkörande som pesten och vill göra allt som är möjligt för att försvåra för göteborgarna att använda bilen, sans att skära upp deras däck, älskar framför allt Socialdemokraterna de jobb som biltillverkningen för med sig. Till och med Miljöpartiet har ställt sig bakom exempelvis Geelys innovationscenter. Nyckeln till att svälja den förhatliga tillväxten är att syftet med det nya bilcentret ändå är att utveckla miljövänligare fordon. Och Vänsterpartiet, som tävlat med sina gröna koalitionskamrater om att vara lite mer bilhatande än miljöpartisterna själva, gillar läget eftersom det kommer finnas företag och anställda att beskatta. Vänstern kan anlägga många kommunala vattenposter genom att bilindustrin går bra och Miljöpartiet kan finansiera många cykelkök genom fler bilar på Hisingen. De politiska vindrutetorkarna arbetar således frenetiskt.

 

För S väcker den moderna biltillverkningen och utvecklingen nostalgiska minnen av en ordentlig tillverkningsindustri, där arbetare kan få vara arbetare och där fack kan få vara fack. Tillsammans med Volvo Cars experiment med självkörande bilar, kinesiska Geelys innovationscenter och det nya, statligt finansierade elektromobilitetslabbet (en miljard kronor från 2018 till 2023) samt Volvos, Geelys och Cevts elektrifieringsplaner, är ett högteknologiskt kluster för framtidens bilar på väg att byggas upp med Göteborg som bas. På kort sikt är det alldeles ypperligt. Regionen gör dock klokt i att kolla i backspegeln medan bilföretagen med Göteborg Stad som medpassagerare i baksätet gasar rätt in i framtiden - annars riskerar man antingen att köra i cirklar eller köra av vägen i en återvändsgränd.

 

Just av den anledningen har en helt ny analysrapport författats och publicerats av Koncernkontoret i Västra Götalandsregionen. Titeln ger en fingervisning om dess grundläggande frågeställningar: "Klarar Västra Götaland krisen? En analys av sårbarhet och återhämtningsförmåga i näringslivet i Västra Götalands arbetsmarknadsregioner". 

 

Utgångspunkten är nykter: Förr eller senare kommer högkonjunkturen att vända. Det är bara en fråga om tid. Regionen måste då vara redo för att inte bara sätta in snabba åtgärder för att mildra krocken - utan rätt åtgärder.

 

Den enskilt största branschen i Göteborgs arbetsmarknadsregion är just motorfordonstillverkningen, vilket inkluderar både passagerartransport och gods. Med 18 600 jobb är det en maktfaktor att räkna med - som även ger cirka 13 900 indirekta arbetstillfällen. Och även om storstadsregioner är bättre rustade att ta sig an strukturomvandlingar och enskilda företagsnedläggningar, konkluderar regionen i sin analys att Göteborg ”ändå har en högre grad av sårbarhet än vad som kan förväntas."

 

Förklaringen är enkel: Problemet består inte endast av att den största branschen verkar i en konjunkturkänslig bransch, utan även att det största företaget i branschen, Volvo PV, står för en stor del av såväl den direkta som indirekta sysselsättningen. 

 

Att vara för beroende av en och samma bransch skapar alltid sårbarhet. Göteborg och VG-regionen gör bäst i att fylla sin arbetsmarknadspolitiska airbag med så många olika privata verksamheter som möjligt. Försiktighet anbefalles.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!