Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Västlänken tog död på linbanan

Linbanan är död. Foto: UNSTUDIO OCH KJELLGREN KAMINSKY/GÖTEBORG STAD
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Demokraterna letade efter en ny Västlänksfråga och hittade den i linbanan. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Upp som en sol, ned som en linbana.

 

Trots en visionär idé om ett unikt, nytt kollektivtrafiksystem som skulle göra mycket för att ge Göteborgs infarktliknande trafikträngsel en efterlängtad respit, har linbaneprojektet efter sju sorger och åtta bedrövelser fallit på trafikpopulismens svärd.

 

Det blir inget. Ingen miljövänlig förbindelse. Ingen häpnadsväckande utsikt. Ingen ny, internationellt attraktiv skyline. Drömmar och visioner, nytänkande och mod: Det får förverkligas i en annan stad, någon annanstans. 

 

För i Göteborg kretsar allting fortfarande kring Västlänken – infrastrukturprojektet som gjort politiker skotträdda och vars debatt omöjliggör stora infrastrukturprojekt i en särdeles gles stad som är i desperat behov av nya, innovativa lösningar.

 

Socialdemokraterna, desperata i jakten på politisk relevans, dödade ett projekt som inleddes av dem själva, ivrigt påhejade av Demokraterna. Därmed fortsätter Göteborg vara en delad stad på två sidor om älven, i stället för att föra de två sidorna närmre varandra genom ett transportsätt som inte bidrar till ökad trängsel på vare sig mark eller älv.

 

Segern är stor för Demokraterna, partiet som gjort det till en politisk dygd att säga nej och stopp. Infrastrukturhaveristerna lyckades, trots sitt vallöfte, inte stoppa Västlänken. I stället letade Demokraterna med ljus och lykta efter en ny fixfråga och hittade snabbt den föreslagna linbanan i Göteborg.

 

Till GT säger oppositionsrådet Henrick Munck (D) att: ”Linbaneprojektet är tyvärr ett historiskt fiasko som blottlägger bristerna i hur vår stad sköts”. I detta har Munck rätt - men inte på det vis han själv menar. Tyvärr fick Demokraterna benäget stöd i sitt motstånd mot linbanan av en fiaskohantering av stadens Trafikkontor, som torpederade projektet med preliminära glädjekalkyler redan innan det fick en ärlig chans att nå en rimlig kostnadsnivå.

 

I stället för att grundligt utföra en grundläggande utredning tillsattes en uppmärksammad arkitekttävling som ritade spektakulära torn och flygplatsliknande terminalbyggnader för gondolerna, bland annat en blänkande historia vid den föreslagna stationen vid Järntorget.

 

Först efter en ordentlig genomgång lyckades en kostnadsnivå om strax över 2 miljarder kronor presenteras som inte hade svidit lika mycket i kritikernas ögon om det varit den första och sista summan som presenterats. I stället har jojo-effekten med fördubblingen till norr om 4 miljarder kronor varit spiken i kistan för projektet. När halveringen väl räknats fram var det redan för sent att rädda projektet.

 

Men projektets fall är också en allvarligare historia än endast en förvaltnings amatörmässiga hantering av ett projekt. I sak har linbaneprojektet, sina uppenbara förtjänster till trots, aldrig haft en stark politisk förespråkare. Att linbanan inleddes som ett medborgarförslag och inte som en politisk idé har gjort det sårbart för den som sökt en billig opinionspoäng. Alliansen mäktade inte med att göra projektet till sitt. Västlänkens skugga var för snårig.

 

Demokraterna har vunnit en stor seger. Förloraren heter Göteborg.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida