Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Vänsterpartiet missleder om hamnen under privat ledning

Inte ens Vänsterpartiet i Göteborg kan tro på sitt eget förslag att återkommunalisera hamnen. Foto: GORAN ASSNER/GÖTEBORGS HAMN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Inte ens Vänsterpartiet kan tro på sitt eget förslag om att det är en bra idé att återkommunalisera hamnen i Göteborg.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Göteborg står inför historiska ekonomiska utmaningar. Samtidigt som byggnationen slår all-time-high har alliansstyret tydligt signalerat att sötebrödsdagarna på frivolösa symbolsatsningar är över. 

 

Stadsledningskontoret har sedan tidigare skickat ett barskt budskap till samtliga partier i kommunstyrelsen att det inte går att fatta beslut som ökar kostnaderna under 2019. Ute i de olika stadsdelsnämnderna brottas man intensivt med de skoningslösa konsekvenserna av det forna rödgröna vanstyret. 

 

Under torsdagens kommunstyrelsemöte i Göteborg behandlas exempelvis en begäran från SDN Västra Hisingen som av Stadsledningskontoret föreslås nekas en begäran att få använda 9 miljoner kronor av eget kapital för att hantera den ekonomiska ansträngningen, eftersom det inte garanterar ett ekonomiskt ansvarstagande att nalla på tillgångarna.

 

Trots att den ekonomiska situationen är välkänd väljer Vänsterpartiet i Göteborg att ihärda i sitt absurda förslag att häva ingångna koncessionsavtal och återkommunalisera Göteborgs Hamn. Trots att nuvarande avtal löper på mellan 10 och 25 år med 17 år kvar på det längsta avtalet, vill Daniel Bernmar (V) i sin motion till fullmäktige, som behandlas under dagens kommunstyrelse, att Göteborgs invånare helt sonika tar på sig en potentiell massiv kostnadsökning. Eller som Stadsledningskontoret beskriver det i sitt yttrande: ”[...] de ekonomiska konsekvenserna för att ensidigt upphäva koncessionsavtalen är svåra att bedöma.”

 

Tjänstemannabedömningen från Stadshus AB är brutal i sin uppläxning av Vänsterpartiets ideologiska ansvarslöshet: ”Givet storleken på försäljningsbeloppet och operatörernas investeringar sedan 2012 samt att ett ensidigt hävande av koncessionsavtal antagligen skulle innebära ekonomiska konsekvenser för Hamnbolaget, är det rimligt att tro att kostnaderna skulle vara mycket höga både initialt och över tid.

En liten fingervisning över straffkostnaderna som Göteborg eventuellt skulle bli återbetalningsskyldigt går att skymta mellan raderna: ”Försäljningen av terminaloperationen uppgick till drygt 1,5 miljarder. Därutöver har samtliga terminalbolag gjort investeringar i uppgradering sedan 2012. Exempelvis har APMT:s investeringar mellan åren 2012–2018 uppgått till mer än 800 miljoner kronor.

 

Vänsterpartiet i Göteborg bortser därmed helt från den värdetillförsel och de investeringar som de privata operatörerna medfört till hamnverksamheten. Att därtill helt bortse från att rådande ordning säkrar fasta inkomster till kommunen på bekostnad av de privata operatörernas ökande risktagande är anmärkningsvärt.

 

Vänsterpartiet menar att hamnen förfallit sedan koncessionerna inleddes och pekar på att containervolymerna minskat under APMT:s ledning. Det ger dock inte hela bilden. Som Göteborgs Hamn pekar på i sitt yttrande och avstyrkande har utvecklingen inom de andra delarna varit mer än tillfredsställande: ”Under perioden 2012-2018 har hanteringen av nya bilar i Göteborgs hamn ökat 79% och marknaden har minskat 1%, intraeuropeisk RoRo (roll-on-roll-off) har ökat 9% och marknaden 19%, slutligen har hanterad mängt energiprodukter ökat med 5% sedan 2012.

 

Att använda en motion för att hetsa mot APMT efter den infekterade hamnkonflikten genom att lägga ett förslag som Vänsterpartiet omöjligen kan tro har en snöbolls chans i helvetet att genomföras är oseriöst.

 

Eller bara vanlig vänsterpolitik.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.