Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Tryck på stoppknappen för att kliva av bolagsberget

GS Buss AB:s framtid som kommunalt bussbolag ifrågasätts.Foto: MATHIAS BERGELD/BILDBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Kommunen vinner inget på att behålla GS Buss AB i kommunal ägo. Tvärtom riskerar kommunen sitta med ett bolag som inte vinner sitt eget nuvarande kontrakt.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Sälj GS Buss AB. Det är den enda rimliga slutsatsen inför att frågan om Göteborgs avyttring av sitt eget kommunala bussbolag når kommunfullmäktiges bord under torsdagen. 

 

Motståndarna till en avyttring kommer finna debatten mycket snårig, givet att tjänsteutlåtandet från moderbolaget Stadshus AB i praktiken har gjort motargument överflödiga.

 

Bland annat konstateras det att: ”GS Buss AB verkar på en marknad med hög konkurrens. Bolaget bedöms ha konkurrensnackdelar i jämförelse med konkurrenter, ofta mycket stora aktörer, och det bedöms som osäkert om bolaget kan vara framgångsrikt i de upphandlingar som kommer att genomföras för linjebussverksamhet i Göteborg under 2021-2023.

 

Därutöver underkänner Stadshus AB att ett kommunalt ägande är bra för att kunna tillgodose kommunens och medborgarnas behov av effektiva, miljö- och kvalitetsmässiga tjänster inom trafikområdet. Att ett moderbolag så tydligt inkompetensförklarar ett eget underbolag torde vara sensationellt.

 

Sett utifrån finns det inte någon som helst anledning att tro att den gröna omställningen stannar av med en privat ägare och operatör. Tvärtom är det just näringslivet som är pådrivande i den gröna omställningen. Att köra med gårdagens bussar är varken kostnadseffektivt eller attraktivt för användarna. 

 

En försäljning skulle även minska kommunens risktagande och utsatthet på en konkurrensutsatt marknad: ”Genom en avyttring bedöms risker som följer av att agera på en konkurrensutsatt marknad undvikas”, konstaterar det opartiska tjänsteutlåtandet.

 

Avyttringen av GS Buss AB skulle även vara i överensstämmelse med kommunfullmäktiges budget för 2019, där ett minskat antal kommunala bolag är önskvärt tillsammans med minskat risktagande och att kommunen ska undvika att agera på konkurrensutsatta marknader.

 

GS Buss är med sina 65 bussar en relativt liten spelare i den lokala kollektivtrafiken.   Sedan 2012 trafikerar bolaget det som kallas för Trafikavtal Centrum. Bolagets Centrumavtal omfattar endast fyra linjer i centrala Göteborg vilket motsvarar cirka 10 procent av hela kilometerproduktionen på Göteborgsmarknaden. Bara 16 procent av det totala resandet med buss i Göteborg sker på GS Buss AB:s fyra linjer.

 

Sanningen är att GS Buss AB är ett rätt så misslyckat trafikbolag som inte har vunnit en enda upphandling sedan 2013, då det förlorade Hisingsavtalet. Nyligen förlorade bolaget upphandlingen av kontraktet för Trafik Göteborg, Mölndal och Partille. I stället vann Transdev Sverige AB uppdraget. 

 

Att sälja bolaget drabbar inte heller de anställda negativt. Tjänsteutlåtandet konstaterar att: ”En eventuell avyttring av GS Buss AB sker sannolikt genom aktieöverlåtelse och därmed blir inte reglerna om verksamhetsövergång enligt Lagen om anställningsskydd tillämpliga. Detta innebär i sådana fall att medarbetarna inte erbjuds att tacka ja eller nej till överlåtelsen utan att anställningar följer med bolaget vid en försäljning.” 

 

Det är dags att trycka på stoppknappen och kliva av det kommunala bolagsberget.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.