Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Tröttsam flygposering från Vänsterpartiet och de gröna

Bygg räls till Landvetter.
Foto: KALLE SANNER
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Vänstern och de gröna tror inte sitt eget flygmotstånd. I stället ägnar de sig åt tröttsam flygposering.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Landvetter Airport må eka öde för närvarande, flygbolag må genomgå rekonstruktion och resemönster må fortsatt vara svåröverblickbara under den kommande tiden – men den som tror att flygets guldålder är över, än mindre ens anlänt överhuvudtaget, har missat den utvecklingsglädje och det framtidshopp gällande grön flygteknologi som började göra sig till känna innan coronakrisen vingklippte en hel värld.


Men bättre flygkommunikationer kräver även effektiva och attraktiva kommunikationer till och från flygplatser. Att Landvetter, Sveriges näst största flygplats, fortfarande inte kan nås via tågräls visar på hur eftersatt svensk flygindustri är av politiken. Därför är det bra att det äntligen börjat röra på sig med en tågstation på Landvetter flygplats, som en del av nya och moderna tågförbindelser mellan Göteborg och Borås.


Under onsdagens kommunstyrelsesammanträde i Göteborg behandlas den första remissomgången av de nya stambanorna till och från Borås.


Av intresse är det yrkande som Vänsterpartiet och Miljöpartiet gemensamt inkommit med. Dels väcker V och MP:s turistfientliga hållning anstöt, dels avslöjar partierna sig själva som flygposörer.


För V och MP är det viktigt att signalera vad de är emot, inte att agera mot det som de kritiserar. Bland annat vill V och MP att meningen: ”Järnvägsuppkopplingen till Landvetter flygplats skapar bättre förutsättningar för fler internationella direktdestinationer till och från flygplatsen, vilket är viktig för Göteborg som attraktiv destination för både näringsliv och turism” byts ut till: ”Järnvägsuppkopplingen till Landvetter skapar mycket bättre förutsättningar för ett hållbart resande för de som ska till och från flygplatsen.


Knappast blygtungt motstånd mot flyg som transportmedel.


Senare i sitt yrkande skriver V och MP: ”Vi vill inte att järnvägen innebär att allt fler flyger, när vi i själva verket av klimatskäl behöver minska flygandet”.


Men om Vänsterpartiet och Miljöpartiet menat allvar med sitt flygposerande hade de i själva verket motsatt sig att tågbanan Göteborg-Borås överhuvudtaget ska ha en mellanstation på Landvetter. Ett sådant förslag finns inte att hitta. Vänsterpartiet och Miljöpartiet tror inte ens på sitt eget flygmotstånd.


Vänsterpartiet och Miljöpartiet är också högst selektiva i sin framtidsoptimism. Gällande den klimatskada det är att i dag dra ny räls skriver de två partierna att: ”Järnvägsbygget ska ske så hållbart som möjligt med låg klimatpåverkan. Bygget kommer att ske relativt många år framåt i tiden. Då utgår vi från att tekniken med fossilfri framställning av betong respektive stål har kommit långt.


En liknande formulering om behovet av snabba förbindelser med en grön flygplats hade kunnat lyda: ”Då utgår vi från att tekniken med fossilfri flygning med biobränsle, batteriflyg eller hybridflyg har kommit långt.


När det handlar om hållbart byggande för räls går det alldeles utmärkt att tro på att en sådan kommer att finnas i framtiden – men när det handlar om flyg ser V och MP det som ett transportsätt helt fristående från teknisk utveckling och mer hållbar utformning. Det är beklämmande att två partier som säger sig måna en hållbar morgondag inte verkar vilja ha ett grönt flyg.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida