Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Total urspårning inom Göteborgs Spårvägar

Sälj Göteborgs Spårvägar.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Den interna kulturen på Göteborgs Spårvägar är osund. Det är dags att sälja bolaget för att vädra ut.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Det finns en svensk Netflix-serie som bara väntar på att produceras om Göteborgs Spårvägar. Ett gastkramandre drama om ett luggslitet kommunalt bolag som på ytan ägs och styrs av staden, men där det bakom kulisserna egentligen är ett bolag bestående av ett eget universum av korruptionsliknande egna regler och interna stridigheter mellan olika fraktioner som skor sig på göteborgarnas blå, skorrande arbetshästar.

 

Grovmanuset levererades i dagarna av revisionsbyrån KPMG. Efter förra årets visselblåsartips med anmälningar om misstänkt stöld av material, misstänkt fusk med arbetstid och misstänkt olovligt användande av avdelningens bilar har KPMG utrett om det funnits någon slags substans i anklagelserna.

 

Och nog är det rafflande läsning. Tidigt i utredningen visades på faktiska brister som gjorde att utredningen vidgades från att inte bara bekräfta misstankarna utan även utreda omfattningen av de faktiska omständigheterna.

 

Utredningen har kommit fram till följande:

* GS-fordon har missbrukats för körningar av personal på Banteknik utöver tjänsten både under ledig tid, beredskapstid och arbetstid. Bland annat har tjänstebilar använts vid privata läkarbesök. Varken chefer eller anställda har följt existerande riktlinjer. Dessutom har majoriteten av körningarna skett utan att förare varit inloggade i körssytemet. Det finns misstanke om manipulering eller urkoppling av körsystemet. Analysen visar att flera körningar utan inloggad förare hamnat i Oslo och i Malmö-regionen, även om de flesta varit arbetsrelaterade. 

 

* Det finns ett system där övertid är snett fördelad bland de anställda, som tyder på att det förekommer en systematisk maximering av löner genom att tänja på existerande regler. Utredningen konstaterar att: ”Flertalet anställda har en mängd övertid som bryter mot, eller riskerar bryta, mot Arbetstidslagens gräns på 200 timmar allmän övertid per anställd och år.

 

* Kopparstölder kan ha förekommit. Förundersökningssekretess råder. Koppartråd har köpts in till banarbete som inte använts fullt ut. Bland annat konstaterar utredningen att: ”Kopparn märks inte upp per projekt och avdelningen kontaktledning hämtar själva ut koppar från lagret vid behov” och: ”Återrapporteringen av nedmonterad koppar sker muntligen från kontaktledning till anställd på GSAB utan ytterligare kontroll så som t.ex. vägning.

 

Allvarligast är att det finns en intern kultur där chefer som försökt ta kontroll över en urspårad situation har motarbetats från golvet: ”[...] en del chefer fått erfara hårt motstånd från en del anställda då man velat genomdriva förändringar i kontrollarbetet. Motståndet har exempelvis kommit till utryck i att man skapat namninsamlingar med krav på att chefer ska fråntas sitt ansvar och roll. I flera fall har dessa chefer kommit att omfattas av påståenden om fel och oegentligheter i visselblåsarrapporter.

 

Problemen inom Göteborgs Spårvägar är väldokumenterade och uppenbart svåra att komma till rätta med. Göteborgs Stad har inte lyckats reda ordning i bolaget trots återkommande varningssignaler. Det enda rätta är att kommunen säljer bolaget till en privat aktör som kan börja om från början. Samtliga tjänster bör utannonseras och organisationen göras om från grunden. Göteborgarna förtjänar bättre än en ständigt pågående Netflix-serie som borde ges titeln ”Urspårat”.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.