Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Tacka Miljöpartiet för ökat flygande från Landvetter

Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Regeringens västsvenska infrastruktursatsningar är välkomna. Men allt är inte i hamn än. 

Glädjen var stor på Västkusten under lördagen. Infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) och miljöminister Karolina Skog (MP) presenterade då västsvenska delar ur regeringens förslag till nationell infrastrukturplan som ska presenteras i sin helhet i morgon, måndag. Planen, som sträcker sig till 2029, är en enorm satsning på 622,5 miljarder kronor. 

 

De två besked som presenterades i Göteborg var välkomna - och efterlängtade.

• Muddring av infartsleden till Göteborg hamn som möjliggör att större skepp kan gå hela vägen in till kaj.  

Hamnledsfördjupningen är en nödvändighet om inte Göteborg ska förlora sin ställning som Sveriges exportartär. Projektet har tidigare beräknats kosta 4 miljarder. En del av detta väntas finansieras av EU. Därför är regeringens aviserade 1,25 miljarder kronor inte en skamsumma utan en vettig grundplåt. 

 

• Startskottet för en ny och snabb tågbana mellan Göteborg och Borås.

Regeringens tågsatsning på sträckan Göteborg-Borås är en örfil till Trafikverket. Förra året plockade myndigheten bort sträckan ur sitt förslag till nationell trafikplan. Och än är inte satsningen i hamn. 3,8 miljarder kronor motsvarar ungefär en tiondel av vad hela sträckningen beräknas kosta: 33 miljarder i 2015 års penningvärde. Dessutom kan den rödgröna regeringen inte ta åt sig äran av satsningen. I själva verket handlade lördagens besked om att återanvända den förra alliansregeringens finansiering och förslag. Den rödgröna regeringen bröstar sig därmed över glädjen att få genomföra borgerlig regeringspolitik. 

 

Men i själva fallet var nyheten en annan:

• Regeringen fortsätter sin satsning på svenskt flyg.

Detta genom att förbättra kommunikationerna med Landvetter genom att göra en mellanstation på den nya Boråsbanan. I stället för buss och bil ska det, precis likt mellan Malmö och Kastrup och Stockholms Centralstation och Arlanda, gå att ta tåg till och från Landvetter. 

 

Tillsammans med den expansion som nu sker på Landvetter med ny terminal, hotell och omkringliggande infrastruktur, möjliggör det inte bara för fler passagerare att snabbt ta sig till Landvetter, utan kommer också vara en nödvändighet för de tusentals människor som förväntas arbeta på, kring och med Landvetter när flygplatsen väl är utbyggd.

 

Länge har en ny tågbana mellan Göteborg och Borås i praktiken varit den enda tågsträcka som Miljöpartiet varit skeptisk mot. Nu bidrar partiet i regeringsställning till att Landvetter blir en internationell flygplats i sann bemärkelse. Att passagerare kan ta en kort och snabb tågresa från Göteborg city raka vägen till avgångshallen kommer att leda till fler flyglinjer och ökat flygande. Detta trots att Göteborgs kommunalråd Ulf Kamne (MP) under våren öppet agiterat för att Swedavia, som äger och driver bland annat Landvetter, ska agera enligt samma verksamhetsprincip som Systembolaget och verka för minskat flygande. 

 

Gårdagens besked om en tågstation vid Landvetter tillsammans med Stefan Löfvens tidigare aviserade ambition att göra Arlanda till Nordens största flygplats gör att det finns goda skäl att utse den rödgröna regeringen till den mest flygvänliga regeringen i modern tid. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!