Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Sveriges gröna vingar är på väg att sträckas ut

Elflygplanet ES-19 utvecklas i Göteborg.Foto: HEART AEROSPACE
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Det är dags för flygskammarna att börja bli flygpositiva.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Kommer flygindustrin vara en bokstavlig Fågel Fenix, som reser sig ur askan efter en imploderad flygmarknad? Eller är gröna flyg inget annat än en avlägsen önskedröm om en utsläppsfri morgondag?

Svaret är detsamma som före coronapandemin vingklippte stålfåglarna: De som tror att grönt flyg är en sci-fi-historia utan markkontakt har inte hängt med den senaste tiden. Utvecklingen går i en rasande takt. Nästan varje vecka presenteras en ny landvinning i test- och utvecklingsfaser av nästa generations hållbara flyg. Bland annat har Airbus presenterat sina konceptflyg ZEROe i flera olika utgörningar. Målet är att ha det första utsläppsfria flyget i drift 2035. Den enda överraskningen i projektet är om det kommer dröja ens tills dess.

Nu börjar till och med den politiska jetströmmen att vända. Nyligen besökte infrastrukturminister Tomas Eneroth (S) Göteborg. Med sig i släptåg hade han Daniel Westling. Eneroth är statsrådet som egentligen bara vågat prata positivt om framtidens flyg på diverse flygseminarier bland flygbranschen i Almedalen – annars har det varit relativt barska kommentarer om att flygbranschen måste ta sin del av omställningsansvaret och så en återkommande replik om att Sverige ska bli ”en permanent världsutställning” när det kommer till utsläppsfria transporter. Men i Göteborg var det enkom glada miner då han och den framtida statschefens gemål besökte Heart Aerospace i Göteborg för att kika på drivlinan till det västsvenska flygbolagets kommande 19-sitsiga elflygplan ES-19.

Från de senaste årens modeord flygskam till framtidsoptism och flygpositivism. Den politiska jordbävningen är monumental. När ledande politiker börjar prata om utveckling i stället för avveckling är det ett tecken så gott som något om att snålblåsten är på väg att bedarra vad gäller flygmobbingen som slösat värdefull tid på att motarbeta flygindustrin i stället för att ge den rimliga villkor och hjälp på vägen mot ett hållbart flyg.

Liberalerna har tagit ett ordentligt helhetsgrepp om det gröna flygets utveckling och har under den allmänna motionstiden presenterat en liberal masterplan för elektrifieringen av flyget. Som huvudförfattare står de liberala västsvenska riksdagsledamöterna Helena Gellerman (valkrets Västra Götalands västra) samt Maria Nilsson (valkrets Göteborg). Bland annat föreslås ett nordiskt samarbete för samordning av regelverk för att skapa en gemensam nordisk plattform för elflyg och att inkludera elflygets behov av infrastruktur i den kommande flygplatsstrategin. 

Samtidigt blir det allt tydligare att det gröna flyget framöver kommer att utgöras av flera olika, ibland samverkande, drivmedel. Förutom eldrift talas det allt mer om vätgas som ett hållbart sätt att få upp kärrorna ovan molnkanten framöver. På debattplats i Dagens Nyheter slog häromveckan flera tunga aktörer, däribland GKN Aerospace i Trollhättan och Chalmers tekniska högskola i Göteborg, ett slag just för vätgasens betydelse för det hållbara flygets framtid: ”Vi menar att vätgasdrivet flyg är den främsta möjligheten att verka för ett hållbart flyg och samtidigt för Sverige att fortsätta att vara en ledande flyg­nation. Det är dags att Sverige, vars engagemang i klimatarbetet är känt långt utanför våra gränser, inser vilka unika möjligheter vätgastekniken ger för flyget.

Sveriges gröna vingar är på väg att sträckas ut. Startsträckan är kortare än vad många tror.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.