Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Sverige behöver tåg till Landvetters flygplats

Västsverige behöver en tågstation vid Landvetters flygplats.
Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Att inte bygga järnväg till Landvetters flygplats är att göra återhämtningen efter pandemin en björntjänst. Västsverige behöver bättre kommunikation till sin omvärldsport.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Varje flygplats med självaktning har en tågräls som förlängning av sina rullband. Att stiga av från flyget och kliva ombord på tåget, med färdriktningen mot en nära stadskärna förkortar restiden, ökar servicen, förbättrar tillgängligheten för resenärer och näringsliv och stärker flygets attraktionskraft.

Därför har just en framtida tågförbindelse till och från Landvetter flygplats länge, allt för länge, varit en viktig och självklar utvecklingsfråga för hela Västsverige. Givet regionens starka koncentration av medicintechbolag och flyg- och rymdindustrin samt forskningen kring Chalmers har det funnits starka önskemål om effektiva kommunikationer till och från Västkusten, som inbegriper just räls till flygplatsen. 

Men nu riskerar tågkommunikationer med Landvetter få stryka på foten när regeringens tak om 205 miljarder kronor på höghastighetstågen fått Trafikverket att plocka bort stationslägen vid Landvetters flygplats och i Mölndal. 

Anledningen? Enligt Juliana Pyron vid Trafikverket har ”Flygplatserna inte samma potential att skapa ett stort resandeunderlag eller stärkta arbetsmarknadsregioner. De har andra viktiga bidrag men dessa ingår inte i kriterierna för uppdraget från regeringen” (DI 2/12).

Resonemanget är lika absurt som hårresande. Hela 15 procent av logiintäkten för besöksindustrin i Västra Götaland tillmäts flyget, enligt en rapport som Tillväxtverket presenterade förra året. För Halland var betydelsen nästan lika stor. Räknar man endast utländska resenärer står flyget för 60 procent av utländska gästnätter i Sverige i stort. 

Det är inte bara resandet till och från Landvetter som genererar arbetstillfällen. Utbyggnaden av Landvetter planeras, pandemin till trots, att generera cirka 10 000 nya arbetstillfällen när Airport City står klart med helt nya möjligheter för näringsliv och konferenser. Tusentals människor kommer vara i behov av snabba, effektiva och gröna transporter till och från flygplatsen när den väl är utbyggd enligt Swedavias planer. Det vill säga svenska statens planer – samma svenska stat vars trafikverk nu direkt motarbetar redan fastlagda utbyggnadsplaner.

Tågförbindelser till och från Landvetter flygplats är dessutom en viktig del av den gröna omställningen. Snabbare och mer effektiv kollektivtrafik till Västsveriges port mot omvärlden skulle minska den motorburna trängseln och dessutom vara en viktig faktor för att öka attraktiviteten för flyget och flygplatsen. 

Att helt plötsligt skapa osäkerhet kring tågstationen på Landvetter påverkar också Härryda kommun, vars kraftiga expansionsplaner med nybyggnation nu får sättas i malpåse i väntan på slutligt besked. Tågstationen är en förutsättning för att nyproduktion av bostäder och samhällsservice kan bli av. 

Efter pandemin kommer det gröna flyget vara en viktig del för att återknyta trådarna mellan världens alla hörn, gränder och hjärtan. Att inte dra räls till bagagebandet är att motarbeta återhämtningen.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida