Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Stötta det lokala kulturlivet, Liseberg

Foto: TT NYHETSBYRÅN
Miriam Bryant.Foto: HANNA BRUNLÖF WINDELL/GT
Tom Jones spelar på Liseberg nästa år.Foto: PER NILSSON
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Med ett 70-tal inställda konserter har den kommunala nöjesparken en ordentlig kassa över som i stället bör läggas på det lokala kulturlivet.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Sommarsäsongens konserter ställs in på Liseberg – och när parken öppnar för säsongen överhuvudtaget fortsätter att vara oklart. Ett 70-tal akter och framträdanden på Stora Scenen och Lilla Scenen ombokas antingen till nästa årets säsong eller avbokas helt. Även programmet på Polketten med danskvällar, danskurser och Elvadans och Kaninscenens barnföreställningar möter ridån innan programmet möter publiken.

 

Detta meddelade Göteborgs kommunala nöjespark i ett pressmeddelande under den gångna veckan. Bland annat spelningar med Miriam Bryant och Tom Jones har dock redan sedan tidigare skjutits upp till nästa år, eftersom det i stort sett inte finns en enda världsartist som inte ställt in årets turnéplaner med anledning av covid-19.

 

Att ett kommunalt bolag använder ett offentligägt bolags resurser för att köpa in nationella och globala artister som dessutom kräver inträde från invånarna är ett otyg. Exakt hur stor budgeten för årets inställda konserter var planerad till vill inte Liseberg avslöja, men den kommunala nöjesparkens presstjänst uppger att den totala underhållningsbudgeten ligger på mellan 50 och 60 miljoner kronor. För tre år sedan förekom det uppgifter i GP om att Liseberg 2017 hade en konsertbudget på 20 miljoner kronor – en gigantisk summa för privata och lokala kulturaktörer (16/5-17). 

 

Att den kommunala nöjesparken tidigare i år meddelade att de införde ett höjt biljettpris från klockan 18 de dagarna som det planerats hållas konserter, har höjt tröskeln än mer för att hindra fler göteborgare från att kunna ta del av den kommunala verksamhetens kulturutbud. Om konserterna hade hållits, vill säga.

 

Konkurrensen från den kommunala nöjesparken gentemot privata aktörer är osund. Lisebergs konsertverksamhet är en ständig huvudvärk för de privata arrangörerna i Göteborg som tvingas se sig konkurrera om publik med en kommunal scen och bokare med betydligt större plånbok och lägre risktagande än det fria kultur- och nöjeslivet. 

 

Därför är det knappast beklagligt att just de kommunala konserterna på Liseberg ställs in, även om den bakomliggande anledningen är beklaglig.

 

Samtidigt blöder det lokala kulturlivet. Såväl artister som arrangörer och scener och kulturarbetare har fått se i stort sett alla inplanerade spelningar, föreställningar, konserter och arrangemang inställda och avbokade. Hela den lokala besöksindustrin går på knäna. Därför är det avgörande att de som har möjlighet att göra hjälpande insatser också gör det – som Liseberg exempelvis.

 

Liseberg borde använda konsertbudgeten för årets inställda spelningar till småskaliga eller digitala evenemang för lokala band och artister. Varför inte med särskilt fokus på utomhusspelningar på äldreboenden? Det skulle vara en mycket välkommen ekonomisk injektion för det lokala kulturlivet, för artister och för teknisk personal.

 

Om inte artisterna och publiken kan komma till Liseberg, borde Liseberg föra artister och underhållning till publiken. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida