Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Statlig hipsterbutik försök att kväsa näringsfriheten

Nordstan i Göteborg.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Systembolaget vill inte ha konkurrens.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Systembolagets statliga hipsterbutik i Nordstan är ett försök att motverka strömningarna som går mot ökad näringsfrihet inom svensk alkoholpolitik.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Systembolagets kamp för sin överlevnad fortsätter. Efter att ha i praktiken ha förlorat alkoholmonopolet i stora delar av landet tack vare gränshandeln mot Danmark och Tyskland samt avslöjat sin existentiella desperation genom ohemula svartmålningskampanjer mot svenska vingårdar och mikrobryggerier, tar det statliga detaljhandelsmonopolet till nya grepp för att motverka ett oundvikligt avskaffande av sitt monopol.

 

Förutom det tröttsamma folkhälsoargumentet har utbudets bredd länge varit paradnumret för att motivera sin lagstadgade dominans. Lite av detta, lite av det andra, en del av det ena och så lite till av något annat. Argentina, Australian, Italien och så vidare. Har lokala producenter tur så plockas det in några pliktexemplar av lokalt producerade drycker för att skapa illusionen av en ansvarstagande alkoholförsäljare.

 

Det konceptet är på väg att kastas överbord när Systembolaget i stället för bredd satsar på specialisering och nörderi. Till hösten öppnar bolaget sin första specialsorteringsbutik för öl i Nordstan i Göteborg. På nyhetsplats i GT säger Nordstans Vd Ulrika Carlsson:

– Det handlar om att Göteborg har ett stort intresse för öl med massor av mikrobryggerier. Detta blir den första butiken av sitt slag i Sverige för alla kunniga och intresserade personer.

 

På ytan framstår Systembolagets kommande hipsterbutik för hantverksöl både lovande och intressant. Men att Systemet nu vill erbjuda en specialtjänst handlar om att framtidssäkra sig för att framstå som en verksamhet som erbjuder valmöjligheter. Så är det givetvis inte. I stället är hela själva verksamhetsidén det raka motsatta. Endast Systembolagets urval och sortiment är tillåtet att sälja. Andra urval, andra drycker, är inte tillåtet att sälja i butik. Det är ett högst begränsad utbud.

 

Bredden kommer alltid vara begränsad, även i en särskild butik endast för öl i Nordstan just för att utbudet endast finns i en enda butik.

 

Inte ens Systembolaget tror längre på sin affärsidé. Satsningen i Nordstan handlar även om att tysta kraven på ökad frihet för mikrobryggerier och deras högst berättigade önskan om att utveckla sina verksamheter med egen servering. Förhoppningsvis fortsätter mikrobryggerierna sin envetna kamp för näringsfrihet,

 

Engagemanget för just lokal ölproduktion är stort i just Göteborg. Nyligen blev Gothenburg Brewer Guilds ölfestival under Lindholmen Street Food Market en succé. Samtidigt förvägrar Systembolaget och svensk alkoholpolitik den lokala näringen att sälja sina egna produkter i sina egna lokaler. I stället sker försäljningen på Systembolagets villkor. 

 

Självklart hade diverse specialbutiker för allehanda slags drycker, inklusive hantverksöl från Göteborg, kunnat drivas utan statligt ägarintresse. Det hade gynnat både kunder och producenter samt utvecklat destinationsnäringen. 

 

Systembolagets hipsterbutik handlar mindre om ett specialiserat ölutbud och mer om ett PR-jippo med syfte att skapa illusionen av en serviceorienterad statlig alkoholverksamhet. En verklig satsning på mikrobryggerier hade medfört en liberalisering av alkoholpolitiken. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida