Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Spåra inte ur i Oslofrågan, Göteborg

Mot Oslo! Från Göteborg.
Foto: CHRISTIAN ÖRNBERG
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK

En ny tågsträcka Göteborg-Oslo är betydligt mer viktigt för den europeiska utvecklingen än Oslo-Stockholm. 

Förra årets Almedalsvecka i Visby avslöjade ett för Göteborg smärtsamt faktum: Västkusten har, om det någonsin ens haft något, förlorat initiativet i kampen om en eventuell framtida, modern och snabb tågförbindelse till Oslo. På Västsvenska Arenan, ett samarbete mellan flera olika västkustaktörer med syfte att lyfta för västkusten viktiga frågor, var frågan om ny tågförbindelse mellan Göteborg-Oslo helt frånvarande. 


Desto mer aktiva och snillrika var Region Värmland, som tillsammans med andra aktörer under tre dagar bjöd på hela 16 seminarier och två mingel för att kampanja för bättre tågförbindelser med Oslo. Men inte via Göteborg - utan till och från Stockholm.


Det var en både kaxig och målmedveten opinionsbildning med ett tydligt syfte: Att etablera en svensk-norsk järnvägsförbindelse  mellan den norska och svenska huvudstaden som ett självklart faktum. Visby var inte en kampanjplats utan den politiska myllan där idén planterades. 


I syftet att förverkliga projektet har Region Värmland skapat bolaget Oslo-Stockholm 2.55. Siffran anger den tid man menar att en tågresa mellan städerna ska ta. Projektbolaget ägs även Karlstad kommun, Region Västmanland, Region Örebro län, Västerås stad och Örebro kommun. Bolaget beskriver själv syftet: "Oslo-Stockholm 2.55 har till syfte att påskynda utbyggnaden av bättre tågtrafik mellan Oslo och Stockholm och på delsträckorna där emellan."


Förvisso har Ann-Sofie Hermansson (S) sedan hon tillträdde i Göteborg nämnt en förbättrad järnväg mellan Göteborg och Oslo som önskvärt, men krutet har i stället lagts på att tillsammans med Johnny Magnusson (M) bilda enad västsvensk front i form av ett politiskt radarpar som enträget försöker övertyga en rödgrön regering om att satsa på en ny tågsträcka mellan Borås och Göteborg. Givet att en sådan då även skulle möjliggöra en modern tågförbindelse med mellanstation på Landvetter flygplats, torde den tågsträckan vara den enda svenska tågbanan som Miljöpartiet är direkt motståndare till.


Förbättrade regionaltåg mellan Göteborg och Borås är av stor vikt. Men det är också en fråga som i mångt och mycket är en självklarhet. För att förverkliga visionära projekt krävs det drivande och tålmodiga lokal- och regionalpolitiker som förstår vikten av kontakt med omvärlden. Avståndet mellan Oslo och Göteborg är förvisso betydligt längre än säg avståndet mellan Malmö och Köpenhamn, men principen är densamma: Att knyta de nordiska länderna samman torde vara av hög prioritet. 


Nu är vägen, eller spåret, till ett förverkligande av förbättrade tågkommunikationer mellan Sverige och Norge fortfarande mycket långt bort. Debatten om höghastighetstågen riskerar stjäla syret - och resurserna.


Icke desto mindre ska man inte underskatta engagemanget från Oslo-Stockholm 2.55. Det går heller inte att komma ifrån realiteten: Ska det byggas en ny modern järnväg mellan Sverige och Norge kommer prioriteringar att behöva göras. Antingen Göteborg-Oslo eller Oslo-Stockholm. För den skandinaviska sammanhållningen torde det vara självklart att ge företräde till en i praktiken förstärkt och förlängd Västkustbana. Hamburg-Köpenhamn-Göteborg-Oslo torde ha fler europeiska fördelar än Oslo-Stockholm. Men då krävs det att Göteborg kavlar upp ärmarna. 


Och med risk för att svära i kyrkan: I detta fallet finns det fog för ännu ett kommunalt bolag i Göteborg som tar stafettpinnen i Göteborg-Oslo-frågan. Här finns en möjlighet att knyta samman stora delar av norra Europa.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida