Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Snart älskar Miljöpartiet den svenska flygindustrin

Miljöpartiet är på väg att missa den gröna omställningen av svenskt flyg.Foto: TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Miljöpartiet är på väg att missa avgången för det gröna, hållbara flyget. Flyghatet kommer snart vara omöjligt att bedriva politiskt.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. För ett parti som vill ta emot människor från hela världen, som avskyr nationalism, som tror på möten mellan kulturer och som faktiskt i sin kärna är liberala teknikoptimister, är det helt vansinnigt att vi bedriver det flygmotstånd som vi gör. Miljöpartiet borde kasta miljarder på flygforskning och teknikutveckling så att människor kan fortsätta resa och mötas i en gränslös värld. Grönt flyg borde vara ett miljöpartistiskt huvudmål.

 

Miljöpartisten skakade på huvudet och lade till: ”Men vi ser tyvärr inte skogen för alla skyddsvärda träd”, sade hen och skrattade.

 

Samtalet ägde förvisso rum för några år sedan, men det har knappast funnits anledning att hoppas på en vändning av Miljöpartiets flyghat sedan dess.

 

Exakt hur radikala Miljöpartiet är illustreras genom att kika mot partiets norska partikamrater. Där erkänner Miljøpartiet de Grønne att det finns goda argument både för och emot att Norge åter köper in sig i flygbolaget SAS, rapporterar norska VG. Det vill säga: De norska gröna ser ett värde i att ta ansvar för omställningen. 

 

Men även i Sverige rör det äntligen sig på den gröna fronten. Miljöpartiet har nyss räddat SAS genom att pumpa in 5 miljarder kronor för att hålla bolaget flygande. Att partiet desperat försöker ge bilden av att det är för att man ställt hårda klimatkrav på flyget tillhör spelets regler. Nyss blev man överkörda av riksdagen gällande en nödvändig utbyggnad av Arlanda. 

 – Tack vare Miljöpartiet har SAS nu strängare krav på sig än något annat flygbolag, menade finansminister tillika språkröret Per Bolund i ett pressmeddelande.

Partiets klimatpolitiska talesperson Lorentz Tovatt hade svårt att dölja sin besvikelse:

”Som miljöpartist är det aldrig kul att stötta branscher som inte i grunden är hållbara. Men det viktiga här är att regeringen får ställa motkrav. Här får vi nu möjlighet att ha kvar ägandet i SAS i stället för att det ska bli uppköpt av en annan stat. Då kan vi också ställa kraftfulla klimatkrav i utbyte”.

 

Vad som hindrat Miljöpartiet från att agera för att skynda på SAS hållbarhetsarbete redan tidigare är oklart. Vad som dock står klart är att Miljöpartiet inte agerat för att i regeringsställning underlätta för ökad produktion av biobränsle, vilket Sverige har unika förutsättningar för. Det finns fortfarande inte en enda fullskaleanläggning i landet för omvandling av skogsråvara och skogsavfall för att möta ambitionen om en tredjedel av flygbränslet ska bestå av bland annat kottar om ett decennium. Och som bekant är Miljöpartiet idoga motståndare mot Preems planerade utbyggnad i Lysekil, som med utbyggd kapacitet skulle kunna ta sig an biobränsleproduktion på industrinivå.

 

Givetvis finns det i dag ingen som vet om SAS kommer lyckas med sina aviserade åtgärder för att fortsätta den gröna utvecklingen. Det är inte det viktiga i sammanhanget – det viktiga är att Miljöpartiet aktivt räddat flygstommen i svensk och skandinavisk flyginfrastruktur, så att det ges en rimlig chans att ställa om. Utan fortsatt existerande flygbolag går det som sagt inte att ställa om till ett hållbart flyg.

 

Sverige saknar knappast näringslivsinitiativ för att nå dit. Under fredagen utsågs svenska BRA till att ha genomfört Innovative Deal of the Year 2019 av Airfinance Journal Global Awards. Detta för sina gröna lån av finansieringen av tre flygplan av modellen ATR72-600. Bolagets strävsamma arbete med biobränsle är en del av anledningen till utnämnandet.

 

Och det finns fler lovande tecken: För närvarande deltar Chalmers i Göteborg i det europeiska åtagandet Clean Sky 2 tillsammans med Cambridge universitet och Fraunhofer FCC. Genom digitala modeller utvecklas morgondagens flygmotorer. Ett av koncepten kallas för Open Rotor med upp till 20 procents lägre bränsleförbrukning med både minskade CO2-utsläpp och mindre buller. I ett pressmeddelande berättar Chalmers om den nya tekniken, som utgörs av ”dubbla motroterande propellrar vilket radikalt förbättrar effektivitet i framdrivning.”

 

Lägg därtill den pågående utvecklingen av ES-19, ett elektriskt passagerarflyg med 19 passagerarsäten av Heart Aerospace med säte i Göteborg, med mål att vara certifierad för kommersiell flygning om mindre än fem år, och framtiden för svensk flygindustri ser ljus ut.

 

Men trots att svenskt näringsliv visar både vilja och förmåga att driva den gröna utvecklingen av svenskt flyg framåt, ihärdar Miljöpartiet med sitt flygmotstånd. Det kommer i längden att vara en omöjlig hållning för partiet i takt med att hållbarhetsomställningen fortskrider. Då kommer de gröna inte ha något annat väl än att bli flygpositiva. För när flyget genom teknikutveckling, bränsleutbyte och elektrifiering väl färgar molnen gröna kommer det miljöpartistiska flyghatet bli politiskt pikant. 

 

Miljöpartiet borde redan nu positionera sig för att bli Sveriges mest flygvänliga parti. De är redan på väg att missa avgången. Gaten är på väg att stängas.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.