Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Sluta klimatmobba flyget

Det elektriska flygplanet Elise, en del av den gröna omställningen för flyget. Foto: KENT ZEIRON/ELISE
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT Foto: NORA LOREK

De som tror att flyget är på väg att bli en relik har helt missat en annalkande guldålder.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

För den som följer den svenska flygdebatten är det lätt att tro att flygning är ett transportsätt med annalkande bäst-före-datum. Ingenting hade kunnat vara mer fel. Flygbranschen är just nu inne i sitt största utvecklingssprång sedan 1900-talets början. Omvandlingen till hållbar, elektrifierad flygning på i alla fall inrikesrutter är inte ens ett årtionde bort. Kapplöpningen till en ny guldålder för flygresande, vilket kommer leda till en fortsatt global ökning av flygande, är ett faktum.

 

Givetvis kommer den positiva teknik- och drivmedelsutvecklingen även att påverka utrikes- och långdistansflygningen med skalbar teknologiutveckling.

Det betyder inte att alla gröna nyheter som presenteras i samband med flyget är av godo. I veckan slog sig Swedavia och Landvetter i Göteborg för bröstet i ett pressmeddelande.

Under ett par dagar tankades minsann flygavgångarna med bioflygbränsle, en del av de 450 ton som den statliga flygplatsägaren köper in varje år och distribuerar bland sina flygplatser. I år var biobränslet producerat på använd frityrolja som blandats med traditionellt flygbränsle. Swedavias ”gröna” omställningsambitioner är dock pinsamt låga: Först år 2025 ska fem (5) procent av allt flygbränsle som tankas vid svenska flygplatser vara fossilfritt. Det räcker givetvis varken till hållbart flygande eller till en trovärdig grön omställningsstrategi.

Swedavias satsning på biobränsle är överhuvudtaget inte i linje med de trender som i dag återfinns hos den internationella flygbranschen. I dagarna hölls den internationella flygmässan Paris Air Show, där två saker tydliggjordes:

• Skogsråvara och avdankad frityrolja är knappast flygets räddning. Elektrifiering är det.

• En helt ny flygkategori är på väg att bli verklighet: Urban flygtaxi.

 

Flygbranschens incitament för omställning är stor: Flygbränsle är en stor del av utgifterna för bolagen. Billigare driftskostnader är givetvis det viktigaste ur ett affärs- och konkurrensperspektiv. Blir flygen grönare på kuppen är det bara av godo - inte minst ur ett varumärkesperspektiv.

Det talas nu allmänt om den tredje eran för flygindustrin - och den kommer både att bli hiskeligt lönsam och kraftigt utvidgad.

 

Även i Göteborg pågår just nu intensiv forskning och teknikutveckling för att vara del av flygets nya guldålder. På Chalmers tekniska högskola har projektet Elise pågått sedan 2018. Målet är att skapa ett elektriskt flygplan med kapacitet för 40 mil och 19 passagerare. En tredjedel av allt inrikesflyg i Sverige är på sträckor upp till 40 mil.

Att flygbranschen världen över sjuder av uppfinningsrikedom, optimism och hållbar omställning är ingenting som imponerar på flyghatare i Sverige. Dessa kritiker tillåts få alldeles för stort utrymme i klimatdebatten då flygets miljöpåverkan ges en groteskt stor skuld till klimatproblemen. Givet att den internationella flygningen endast står för cirka 3 procent av de globala utsläppen, är risken uppenbar att de som klimatmobbar flyget bidrar till rejäl skadeverkan i och med att fokus läggs på fel område och att flygbranschen försvagas inför den nödvändiga omställningen. Det är direkt kontraproduktivt ur ett klimatperspektiv.

 

För inte är det som så att flyghatarna inte vill se hållbara flygningar?

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.