Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Skolor ska helst ha vallgrav, stängsel, vakter och låskod

Sätt lås på skolorna.
Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Skolor är inte allmänna platser och därmed ska inte vem som helst kunna komma in i  skollokaler. Det är dags att börja arbeta med skolsäkerhet för att öka tryggheten.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Skolor är, till skillnad från vad många tror, inte allmänna platser. Det är en arbetsplats för elever, lärare och annan skolpersonal. Lugn och ro skall råda. Allmänheten äger inte obegränsat utrymme dit. Egentligen har allmänheten endast rätt att vara på skolans område om det är för att ta del av allmänna handlingar, men då ska detta ske på skolexpeditionen eller liknande. 

Inte ens vårdnadshavare har någon generell rätt att vistas i skollokaler eller på skolans område. Ändå är nästan alla skolor vidöppna för var och en att gå in i. Totala främlingar, potentiella våldsverkare, rivaliserande ungdomsgäng eller släktingar kan valsa rakt in i kunskapens förmedlingstempel och göra i praktiken vad som helst under verksamhetens öppettid. 

Öppenheten i skolorna är en bedräglig trygghet. När störningar eller bråk inträffar, då konfrontationer sker eller obehöriga väl tagit sig in i lokalerna är det redan för sent. Då har undervisningen redan störts och tryggheten redan förbrukats. 

I ljuset av våldsdådet på gymnasieskolan Peder Skrivare i Varberg aktualiseras än en gång säkerhetsfrågan för tiotusentals elever och skolpersonal över hela landet. En 25-årig man, som tidigare varit elev på skolan, tog sig in på skolan beväpnad med kniv och yxa och skadade en elev i handen lindrigt under någon form av konfrontation. Mannen hade även en hjälm med visir på sig. Mannen kunde senare gripas av polisen någon kilometer från skolan, där det senare hittades en eller två molotov-cocktails som inte tänts. I förra veckan häktades mannen på sannolika skäl misstänkt för förberedelse till mord, förberedelse till grov mordbrand, misshandel och grovt olaga hot. Mannen förnekar brott.

Vad som kunde ha skett i värsta fall går tyvärr att föreställa sig. Det högerextremistiska terrordådet i Trollhättan för sex år sedan på Kronans skola där tre personer mördades av en ung, radikaliserad man kan ha varit en direkt inspiration för den nu häktade 25-åringen. Innan attacken på skolan i Varberg hade han enligt Expo postat ett klipp på Facebook om just Trollhättandådet. På sin Facebook-sida hade han även postat ”Våga vara STOLT SVENSK och det är fan inget att skämmas över”. 

Exakt vad det är som har hänt och varför får polisens utredning påvisa. Men klart är att händelsen i Varberg är en viktig påminnelse om utsattheten för våra svenska skolor. Framöver måste helt andra åtgärder till för att öka tryggheten och säkerheten i skolmiljöer. Vallgrav, stängsel och vakter hade varit optimalt, men sådana enkla saker som låsta dörrar med tillhörande taggar eller låskoder samt skalskydd i olika former hade varit en bra start. Lärare borde utrustas med personliga säkerhetslarm för att snabbt kunna larma om allvarliga säkerhetshot inträffar och varje klassrum borde utrustas med lås som bara kan utlösas av lärare, för att skydda elever från hot utifrån. Dessutom borde svenska elever öva på mer än bara brandevakuering. 

Svenska skolor ska inte bara vara trygga arbetsmiljöer. De ska vara säkra platser som försvårar för den typ av dödliga skolattack som inträffade i Trollhättan. Skolor ska lära barn att ha öppna sinnen, men det betyder inte att skolor ska ha öppna dörrar.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.