Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Sälj ut svensk tågdrift till Japan

Shinkansen-tåg i Japan åker förbi Fujiberget. Foto: Shutterstock.
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är oberoende liberal.

"Det stora besvär vi utsatte våra kunder för är fullständigt oförlåtligt."

Världsnyheten om det japanska tågbolaget West Japan Railway Companys ursäkt till sina passagerare har de senaste dagarna kablats ut med ett leende från nyhetsredaktioner i hela världen. 

Bakom ursäkten återfinns det ohyggliga snedsteget att en konduktör på tåget som skulle ha avgått den 11 maj klockan 07:12, av misstag i stället råkade avgå från plattformen på Notogawa-stationen i Shigaprefakturen 07:11:35, det vill säga hela 25 sekunder för tidigt. 

 

Även förra året kablades en liknande nyhet ut. Då handlade en liknande oförlåtlig händelse om att ett tåg i Japan avgått 20 sekunder för tidigt. Därtill kommer att tågbolagen i Japan även har för vana att dela ut officiella förseningslappar till sina passagerare som de sedan kan visa för sina chefer eller lärare. 

 

Ursäkten från West Japan Railway Companys och den japanska punktligheten är lätt att le åt - tills man inser att det är ytterst rimligt att detsamma borde gälla även i Sverige. I stället blir inte ens förseningar en del av statistiken om tåget "bara" är försenat fem minuter. Hade något liknande skett i Japan hade det inte räckt med ett pressmeddelande. Huvuden hade fått rulla.

 

I Sverige har de tågrelaterade nyheterna de senaste veckorna inte handlat om för tidiga avgångar. I stället har det nästan dagligen handlat om förseningar, inställda tåg, tåg som kört fast och stått stilla, långsamma tåg. Det är bara en tidsfråga innan nyhetsredaktioner kommer börja använda en samlad term för den här typen av nyhetsrapportering. Utöver den så kallade blåljusrapporteringen, som handlar om polis, brandkår och ambulans-nyheter, kommer snart rödljus-rapportering bli en vedertagen term. Rött för stopp på tågspåren.

 

I torsdags föranledde ett spårfel att vissa tåg till och från Göteborgs Central helt ställdes in medan andra blev försenade. Det blev en påminnelse om att det inte finns något som heter lokala problem: Passagerare till och från destinationer som Älvängen, Trollhättan, Vänersborg, Karlstad och Oslo fick se sina resor och ärenden försenade eller direkt avbrutna. Några dagar innan, i söndags, påverkades sträckan Göteborg-Stockholm och Uddevalla-Herrljunga-Varberg. Förseningar samt bussersättning och andra rutter fick bli lösningen. Det fina vädret och den höga temperaturen gjorde att reparationsarbetena påverkades genom spårutvidning. Spårarbeten i närområdet gjorde att framkomligheten var begränsad. 

 

Trafikverkets statistik för persontågen ger dock en mer positiv bild av tågens punktlighet (från plus fem minuter, det vill säga) än av det katastrofläge som enskilda händelser kan ge bilden av: Under april månad ankom hela 89,6 procent av persontågen i tid. Det motsvarar 74 614 av 83 271 avgångar.

 

Det är en ordning som hade varit fullständigt katastrofal i Japan. Har man haft förmånen att få uppleva tågresande i Japan är den svenska tågsituationen icke desto mindre en nästintill konstant övning i förnedring: Att drömskt blicka tillbaka på tysta Shinkansen-tåg som knivskarpt skär genom luften, utan den minsta tillstymmelse till skakning eller försening, är att skapa orimliga förväntningar på svenska tåg. 

 

Såvida vi inte säljer ut både svensk järnväg och tågdrift till Japan. Det hade varit en enkelbiljett till framgång.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!