Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Sälj parkeringsbolaget för att finansiera Skeppsbron

Skeppsbron är värd att genomföras.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsidaFoto: NORA LOREK

Ännu ett bakslag har drabbat Skeppsbron, som hamnar allt djupare i den ekonomiska leran. Men lösningen finns i alliansens valmanifest.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Skenande, högprofilerade stadsutvecklingsprojekt är numera regeln snarare än undantaget i Göteborg. Ett av de mest infekterade projekten är Skeppsbron, som av en del har beskrivits som stadens mest attraktiva läge. I dag och sedan länge en vindpinad, gudsförgäten parkeringsplats – ett faktum som troligtvis kommer kvarstå under en överblickbar framtid.

 

Att det just är parkeringsplatser som Skeppsbron är känt för är också samma sak som nu fortsätter orsaka problem för det försenade och förhalade byggprojektet. Men parkeringsplatser kan också vara lösningen. 

 

Under torsdagen förekom rapportering från flera olika nyhetskällor, däribland GP och DN, att ännu en fördyring är ett faktum. Det är det underjordiska parkeringshuset med 700 platser som beräknas bli hela 330 miljoner kronor dyrare, en kostnad som det kommunala Göteborgs Stads Parkering inte själva mäktar med. Detta utöver fördyringen på 860 miljoner kronor som alliansen och Socialdemokraterna redan har enats om att staden ska svälja för att Skeppsbron ska kunna komma ur den ekonomiska leran.

 

Vad som framöver händer med Skeppsbron är det nog i dag ingen som vet. Men det finns en lösning på inte bara parkeringsgaragets fördyring utan hela Skeppsbron som alliansen bör överväga för att komma vidare: En försäljning av stadens parkeringsbolag. 

 

Bolaget är, pikanta skandaler som GT rapporterat ingående om åsido, ett ekonomiskt välskött bolag som skulle vara mycket attraktivt att förvärva. Med över 50 000 förvaltade parkeringsplatser och ett marknadsvärde på fastighetsbeståndet som beräknas till strax under 2,5 miljarder kronor skulle en försäljning garantera att Skeppsbron förverkligades. Vinsten för Göteborgs stad skulle vida överstiga den de årliga miljoner som Göteborgs stad skulle gå miste om i koncernbidrag (124 miljoner kronor föreslogs av styrelsen för verksamhetsåret 2019). Att Göteborg kommer vidare med vad som onekligen måste benämnas som ett flaggskeppsprojekt är avgörande för stadens framtid, och för marknadens och privata aktörers förtroende för att stadsutveckling i Göteborg inte ska fortsätta vara en BDSM-upplevelse med lidande, smärta från upprepade slag och rapp. 

 

En försäljning av bolaget skulle vara en välkommen borgerlig rensning av det vildvuxna kommunala företagsbeståndet i Göteborg. Självfallet ingår inte ett parkeringsbolag i välfärdens kärna. Det finns ingen som helst rimlig motivering att staden ska fortsätta äga ett tjänsteföretag som bättre sköts av en eller flera privata aktörer. Att på allvar konkurrensutsätta 50 000 platser skulle vara till göteborgarnas stora glädje.

 

Det skulle även vara ett ypperligt sätt att förverkliga två av de 99 vallöften som de fyra borgerliga partierna lovade göteborgarna inför valet 2018: ”Antalet kommunala bolag ska bli färre och dess verksamheter ska begränsas” samt ”Stadens bolag ska inte konkurrera med företag på marknaden om det inte finns särskilda skäl”.

 

Om alliansen vill lösa en av Göteborgs största knutar är det dags att parkera det kommunala parkeringsbolagets framtid hos en eller flera privata ägare. Skeppsbron är värd att genomföras.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida