Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Rainbow Snake ett vittnesmål om frihet

”Rainbow Snake” vid Haga måste genomföras.Foto: STATENS KONSTRÅD
Huang Yong Ping.Foto: BRUNO BEBERT/EPA/TT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Den ringlande regnbågsormen vid och under Västlänkens Hagastation måste bli av.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Konstnären Huang Yong Ping har gått bort, blott 65 år gammal. För Göteborg och besmyckningen av Västlänksstationen vid Haga är det en stor sorg och tragisk förlust. Den kinesiska konstnärens planerade mastodontverk, med en slingrande orm som löper upp och ner genom marken, genom och längs med stationens olika funktioner, var onekligen den visuellt mest storslagna idén av de tre Västlänks-konstverk som presenterades av Statens konstråd och Trafikverket för ett par år sedan. 

 

Konstverket ”Rainbow snake” har alla förutsättningar att, som det brukar heta, sätta Göteborg på kartan. Med sina 318 meter är pytonormsskelettets slingriga uppenbarelse vid ingångarna, genom hallarna och plattformarna en lekfull men subversiv manifestation gentemot Hagakyrkan. Det är även, som Statens konstråd lyfte fram, ett sinnrikt sätt att synliggöra det som döljer sig under jordlagren. 

 

Regnbågsormen får konstnärens tidigare verk ”Ressort 2012”, vars ormskelett av aluminium blott är 53 meter lång och i dag återfinns i australiska Queensland Art Gallery, att framstå som en pytteliten daggmask.

 

Statens konstråd har i ett pressmeddelande dock flaggat för osäkerhet om konstverket kommer att kunna genomföras, givet konstnärens allt för tidiga bortgång. Familjens önskemål och samarbete är avgörande. 

 

Göteborgarna bör hålla tummarna för att konstverket förverkligas även utan konstnärens medverkan. ”Rainbow Snake” är nämligen vad som blir möjligt när ett förtryckande samhällssystem likt det kinesiska kommunistväldet kväser det fria ordet och dess konstnärliga gestaltning. Efter massakern på Himmelska Fridens Torg 1989 valde Huang Yong Ping att stanna i det Europa han vid tillfället besökte, och kom att göra Paris till sin nya hemstad. Han kom aldrig att sätta sin fot i Kina igen. 

 

”Rainbow Snake” kan således inte endast bli ett monument över Huang Yong Pings konstnärsgärning, utan även ett vittnesmål om den mänskliga och konstnärliga frihet som länge förvägrats fria tänkande av det kommunistiska förtrycket i Kina. 

 

Måtte regnbågsormen få ringla i och under Haga.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida