Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Praktfiasko för Hamnarbetarförbundet

Foto: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Tisdagens varsel är ett stort misslyckande för samtliga parter - men för Hamnarbetarförbundet är det ett praktfiasko.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Härdsmältan kring Hamnarbetarförbundets strejker och APM Terminals lockout i Göteborgs Hamn är total. Tisdagens besked från APMT att de varslar 160 anställda och visstidsanställda, inkluderat tjänstemän, visar på det stora misslyckande som råder kring de strandade förhandlingarna mellan parterna. Det är också ett stort misslyckande för statliga Medlingsinstitutet. 

 

Under måndagen röt Göteborgs Hamns ordförande, det före detta socialdemokratiska statsrådet Ulrica Messing, till och kritiserade Medlingsinstitutet för att arbeta för långsamt. Den ett år långa konflikten, som egentligen är en konsekvens av en 40-årig schism mellan Hamnarbetarförbundet och Transportarbetarförbundet, har orsakat stora problem med hamnen. När APM Terminals för tre veckor sedan bestämde sig för att stänga ner nattskiftet genom en så kallad lockout var det som svar på återkommande strejker och konfliktåtgärder under det senaste året. APM Terminals har helt enkelt bedömt att det är bättre att stänga ner delar av verksamheten än att det råder fortsatt osäkerhet gentemot deras kunder om i vilken omfattning hamnen kan leverera de tjänster det slutits avtal om.

 

Att kapaciteten sjunkit från 10 000 enheter i veckan till 4 000 är ett enormt ekonomiskt avbräck för APM - men även för de hundratals företag som är beroende av hamnen som inkörs eller utkörsport för sina varor. De senaste dagarna har det rapporterats att SKF har bestämt sig för att köra sina varor via lastbil hela vägen ner till hamnar i Tyskland - till stora kostnader för både företaget och miljön. 

 

Den stora neddragningen i volymkapaciteten, som inte bara beror på lockouten utan framför allt på att hamnen förlorat hela 20 procent av sin volym när kunder valt andra hamnar under det senaste året på grund av de återkommande driftsstörningarna, får givetvis stora konsekvenser. APM Terminals var tydliga med att det lagda storvarslet, som går utöver redan tidigare lagda varsel, inte handlar om de strandade förhandlingarna, utan är en ekonomisk konsekvens av den tappade volymen. Det vill säga en direkt konsekvent av ett lokalt fack som varit glada för att ta till strejkåtgärder. Det finns ingen anledning att misstro APM Terminals i detta.

 

Dagens besked är således ett ännu fiasko för Hamnarbetarförbundet. Hittills har deras metodik resulterat i:

Ett nerstängt nattskifte och utestängning av deras medlemmar från arbetsplatsen av arbetsgivaren

Ett skarpt regeringsinitiativ från en socialdemokratisk regering om att ändra lagen och begränsa facks konfliktmöjligheter och som drastiskt kommer att försämra fackens handlingsfrihet framöver om förändringarna går igenom

Stor skada på svensk industri

Varsel för deras egna medlemmar. 

 

Men för all del - låt den fackliga kampen gå vidare.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.