Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Planera för citynära elflygplats i Göteborg

Design av elflygplanet Elise. Foto: KENT ZEIRON/ELISE
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Vem vill åka tåg i framtiden när man kan ta sig fram snabbare med gröna elflyg?

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Australien gör det. Norge, Tyskland, Kina, Frankrike, Israel, USA och Slovenien likaså. Sakta men säkert lyfter de från marken, en efter en: Elflygplanen som kommer att rädda inte bara klimatet utan även passagerare från långa och tråkiga tågresor. 

 

Både start-ups och de största flygplanstillverkarna har nu gett sig i kast med att vinna den gröna kapplöpningen, där små plan kommer att leda till större flygplanskroppar och längre flygningar allteftersom tekniken förädlas och energifrågan finner sin lösning. Att den hållbara tekniken med de högtflygande planerna är billigare, tystare och minskar behovet av bränsletransport gör att elflygplanen har framtiden för sig - även om det i dagsläget endast finns fåsitsiga plan att tillgå. Som med all teknikutveckling kommer skalbarheten leda till att teknikbranschen kommer få pröva sina vingar allteftersom. Och den dagen piloterna ansluter till biografmusikanterna och övriga yrken som blivit otidsenliga kommer mer plats att tillgodogöras för både batteri och passagerare.

 

Även Sverige ansluter sig nu till den gröna flygvågen. I Göteborg har Chalmers påbörjat projektet "Elise" med syfte att utveckla miljövänliga plan för regionala flygningar. På kuppen skapas en helt ny industri. Till P4 Göteborg beräknar forskaren Anders Forslund att denna typ av nya flyg endast är sju år bort och säger:

 – Det handlar egentligen inte bara om att bygga ett flygplan utan om att bygga en industri i Sverige. Produkterna är inte bara planet utan produkten är industrin som vi tar fram och det sträcker sig genom utbildningssystemet in i alla in i alla industrier.

 

IDet svenska projektet rör inledningsvis ett plan med plats för åtta passagerare och ska ha en flygradie på 40 mil. Redan om två och ett halvt år ska ett hel-elektriskt testplan vara klart för molnen. 2026 ska det första godkända svenska elflyget gå i inrikestrafik. I Norge planeras inrikesflyget vara elektrifierat till 2040. Ingen bör bli särskilt överraskad om omvandlingen går snabbare än så. 

 

Det är dags att förbereda sig för ökat svenskt flygande i Sverige som på allvar kan konkurrera ut tidsödande tågresor. I och med att elen är billigare än drivmedlet kan urbana flygningar mellan i stort sett alla större svenska städer öppna upp en helt ny vardagsflygning som dessutom vidgar arbetsmarknadsregioner. 

 

I Malmö har Moderaterna föreslagit en ny citynära flygplats enkom för eldrivna flygplan som antingen ska avlasta ett hårt utnyttjad järnvägssystem eller till och med vara en fullgod ersättning för höghastighetstågen. Göteborg bör inte vara sämre och bör förbereda för en citynära elflygplats. Det är helt enkelt dags att ladda för högre höjder. I framtiden bör det givetvis vara fullt möjligt att flyga direkt mellan Malmö och Göteborg med elektriska flygplan som går snabbare än tåget. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida