Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Omtag fråntar inte S och MP ansvaret

Skeppsbron i Göteborg.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Karin Pleijel (MP), oppositionsråd.Foto: CATHARINA FYRBERG / PRESSBILD
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Att S och MP vill ta nytag i flera av deras havererade stadsutvecklingsprojekt är välkommet, om än dyrköpta erkännanden.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Ta nytag och planera för att bygga traditionellt göteborgskt på Skeppsbrokajen. Det föreslår Socialdemokraternas gruppledare Jonas Attenius i en debattartikel i går (GP Debatt 5/3).

 

Utspelet kommer en vecka efter att Miljöpartiet föreslog ett omtag med Älvstranden och nyheten att Frihamnen-projektet havererat så till den milda grad att endast drygt hälften av de ursprungligen utlovade 10 000 bostäderna är möjliga att bygga.

 

Noterbart är att nytagen föreslås av två oppositionspartier, efter att S och MP ansvarat för de två nämnda projekten så sent som i årsskiftet 2018-19.

 

När Jonas Attenius dömer ut de senaste 20 åren av stadsutveckling vid Skeppsbrokajen är det alltså ett försök till att skjuta bort ansvaret från det parti han representerar: ”Efter tjugo år av blocköverskridande misslyckanden är det hög tid att ta det första spadtaget för att rusta upp Skeppsbron.”

 

Må så vara att det varit blocköverskridande lösningar som inte lyckats leverera, men nog har det varit det socialdemokratiska ledarskapet och förmågan att komma till skott som brustit under det föregående kvarts seklet.

 

Nu finns det ett särdeles sympatiskt inslag i Attenius drapa om Göteborgs havererade stadsutveckling: ”Bygg som göteborgarna älskar. Vi är många som har tröttnat på enformiga glashus och massproducerade lådor som tycks dyka upp i vartenda nytt bostadskvarter. Göteborg har en säregen arkitektur – och borde få fortsätta ha en sådan.

 

Attenius är inte bara tillbakablickande och estetisk utan även framåtblickande och praktiskt lagd när han betonar vikten av underjordiska parkeringsytor: ”I vårt tidigare rödgrönrosa samarbete uppfattade många att vi bekämpade bilen. Så får det inte fortsätta.”

 

Ett politiskt uppror mot monstruösa, själlösa glashus är inte en dag för tidigt. Ett tydligt försvar för bilen som transportmedel och en tydlig deklarering om att cykeln alltid endast kommer vara ett komplement till transport är en välkommen programförklaring från en socialdemokrati som under alldeles för lång tid lät sig hålla sig fången av Miljöpartiets och Vänsterpartiets lokala bilhatarpolitik.

 

Nu är det inte bara Skeppsbrokajen som behöver omtag. Som GP kunde rapportera om i veckan pekar det mesta på att stora delar av Frihamnen så som det ursprungligen presenterats inte kommer att bli verklighet (2/3). Den yttre delen av Frihamnen, med Bananpiren och Frihamnspiren plockas helt bort. Även Lundbyhamnen försvinner ur utvecklingsprojektet. 

 

Förslaget är inget annat än ett haveri för prestigebolaget Älvstranden. Därför är det inte helt utan poäng när Miljöpartiet föreslagit att bolaget i praktiken ska skrotas och bara bli en markägare. Att ha ett kommunalt bolag som inte går hand i hand med Stadsbyggnadskontoret har visat sig vara ett totalt fiasko. Oppositionsrådet Karin Pleijel (MP) sade nyligen:

 – Vi har för många parallella processer när det gäller stadsplanering. Mycket tid går åt för samordning, det uppstår fel och det blir konflikter mellan olika bolag och nämnder (GP 25/2).

 

Socialdemokraternas och Miljöpartiets fäblesse för nytag visar på att det alltid är lättare att slakta heliga kor när man likt de två nämnda partierna hamnar i opposition. Att flera stora stadsutvecklingsprojekt havererat under deras styre är ett starkt argument för att låta S och MP fortsätta i opposition under överskådlig framtid.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida