Miljöpartiet i Göteborg är politiska optimister. Misslyckas man med sina egna kommunala mål (trots rekordstora budgetposter har Göteborgs cykelsatsningar och MP:s profilfråga helt kommit av sig) går det alltid att rikta blicken mot nationella och internationella områden som partiet inte kan påverka. Och tur är väl det.
Mindre välkommet är att MP i Göteborg genom en rad utspel tagit ställning mot globaliseringen. I ett utspel i februari ville MP att det statliga flygplatsbolaget Swedavia borde anamma Systembolagets linje och verka för en minskning av flygresandet. Förslaget är helt världsfrånvänt givet att Landvetters flygplats står inför en stor och viktig expansion. Och i ett märkligt ställningstagande gentemot Göteborgs tydliga profilering som destinations- och evenemangsstad, har MP motsatt sig att staden ska marknadsföra sig gentemot indiska och kinesiska resenärer. Budskapet var tydligt: Indier och kineser var inte önskvärda i Göteborg.
Nu kommer nästa förslag från Miljöpartiet i Göteborg som är fokuserat på i första hand resurser och infrastruktur som finns utanför Göteborgs kommungränser. I ett pressmeddelande i måndags menade Ulf Kamne (MP) att det bör satsas på nattåg från Göteborg till kontinenten.
- Med nattåg söderut skulle göteborgare enkelt kunna resa till flera stora destinationer och göra det möjligt för européer att ta tåget till Göteborg. På så vis skulle turistandet kunna öka och besöksnäringen gynnas utan att krocka med Göteborgs klimatmål som staden har svårt att leva upp till i dag, sade det gröna kommunalrådet.
Direkttåg till Hamburg och Köln ska sedan leda vidare till Paris, Amsterdam, Berlin och Bryssel genom byten.
Miljöpartiet menar också att det är "charmigt och relaxande" att åka tåg. Möjligen förklarar det varför MP riktar in sig på den europeiska tågtrafiken, eftersom det knappast är någon van tågpendlare som skulle beskriva det svenska tågresandet på det viset.
Klart är att det är till den västsvenska korridoren som de största satsningarna på det nordeuropeiska tågresandet måste koncentreras. Sträckan Oslo-Hamburg med Göteborg och Köpenhamn däremellan är den naturliga huvudpulsådern genom vilket en nordeuropeisk megaregion får sin syresättning. Därför är det redan nu av stor vikt för Göteborg att engagera sig i valet av nästa Öresundsförbindelse.
Förvisso genomför danska och svenska infrastrukturmyndigheter en gemensam studie om den så kallade HH-tunneln mellan Helsingborg och Helsingör som ska presenteras om två år, men det danska intresset för projektet är under rådande borgerliga regering minst sagt svalt. Att dra nya spår genom Själlands gräddhylla, tillika nyss naturskyddat område, är inte aktuellt. Och vägen ner om Malmö via Öresundsbron är inte så effektivt som man skulle kunna tro. I stället är det Landskrona Stads pitchprojekt Europaspåret som borde intressera Miljöpartiet mest. Att gena tvärs under Öresund skulle också göra Göteborg mer åtkomligt från kontinenten.
Genom att bygga en fast tunnelförbindelse mellan Landskrona och rakt in på Hovedbanegården i Köpenhamn kan Europaspåret ge 30-45 min kortare restid till Köpenhamn och Hamburg från både Göteborg och Stockholm. En sådan lösning skulle göra betydligt mer för Miljöpartiets mål att minska flygandet än nattåg till kontinenten eftersom det även skulle vara öka attraktiviteten för affärsresenärerna.
Se där ännu en fråga för MP som inte kan leverera i Göteborg men som gärna blickar utanför kommungränsen.
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida