Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Moderaterna måste välja rätt väg till Europa

EN TILL, TACK. Öresundsförbindelsen behöver en uppföljare mellan Landskrona och Köpenhamn.Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på Kvällspostens och GT:s ledarsidor.Foto: NORA LOREK

Moderater i Västsverige slösar bort värdefull tid på att förespråka en förbindelse till Danmark som inte ens danskarna vill ha. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Utredningsförslaget om nästa Öresundsförbindelse närmar sig. Allt talar för att utredningen kommer att bli en skrivbordsprodukt som kommer att bli ett brutalt uppvaknande för de som förespråkar en bil- och persontågstunnel från Helsingborg till Helsingör – den så kallade HH-tunneln.

 

Att det behövs en andra Öresundsförbindelse står bortom allt tvivel, inte minst då den tysk-danska tåg- och biltunneln under Fehmarn Bält planeras stå färdig i slutet av 2020-talet. Fehmarn Bält-förbindelsen kommer att leda till snabbare resväg för personer och varor i norra Europa. Då riskerar Öresundsförbindelsen mellan Malmö och Köpenhamn att bli en flaskhals.

 

Hittills har det mest varit skånska politiker som drivit på för en andra Öresundsförbindelse. Därför är det värt att notera att flera ledande, västsvenska moderater krokar arm med flera skånska partikolleger och tillsammans propagerar för vikten av en andra fast förbindelse till kontinenten. 

 

Förutom Carl Johan Sonesson, regionstyrelsens ordförande i Skåne och Helsingborgs starke man Peter Danielsson, handlar det om Halmstads ordförande i kommunstyrelsen Jonas Bergan, Region Hallands regionstyrelseordförande Mikaela Waltersson och Ann-Charlotte Stenkil som är kommunstyrelsens ordförande i Varberg samt Kungbackas kommunstyrelseordförande Lisa Andersson. 

 

Bland annat skriver de moderata region- och kommunpolitikerna i en debattartikel att: ”Trafiken via HH-förbindelsen stannar inte i Helsingborg, utan gynnar kommuner och regioner längs hela Västkusten upp till Göteborg och vidare mot Oslo. Den fasta förbindelsen Helsingborg-Helsingör knyter faktiskt samman hela sträckan från Oslo via Göteborg och Köpenhamn till Hamburg. Kortare restider, underlättad arbetspendling och bättre förutsättningar för internationell handel stärker Sveriges exportmöjligheter och vårt lands konkurrenskraft” (GP 11/7).

 

Det finns dock en hake: Danskarna vill inte ha någon HH-förbindelse. Det är därför de skrivit in en självförstörningsmekanism i utredningen: Trots att godstågskapaciteten är avgörande för nästa förbindelse, utreds HH-tunneln endast för persontågstrafik. Dessutom tillhör Norra Själland den danska gräddhyllan med omfattande skyddsvärda naturområden. Att dra nya tågspår från Helsingör till Köpenhamn intresserar inte danskarna. 

 

Tyvärr har de västsvenska moderaternas ställningstagande för HH-tunneln mer med intern partipolitik att göra, än vad som faktiskt är det bästa för Västsverige, Öresundsregionen, norra Europa eller ens riket i övrigt. HH-tunneln är just ett moderat visionsprojekt på lokalnivå. 

 

Det rimliga alternativet är i stället Europaspåret, en 19 kilometer lång tångtunnel för fjärr-, regional- och godståg mellan Landskrona och Köpenhamn. Enligt projektet, som drivs av Landskrona stad, medför det en minskad restid från Göteborg till Köpenhamn, Hamburg och Berlin med 55 minuter. 

 

Genom att ihärda med HH-tunneln förloras värdefull tid som hade kunnat läggas på att förverkliga Europaspåret. De västsvenska moderaterna borde ta av sig partiglasögonen och se vad som är bäst för Västsverige och norra Europa, inte vad som är bäst för deras partikamrat Peter Danielsson i Helsingborg. 

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på Kvällspostens och GT:s ledarsidor