Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Lyssna på näringslivet och bygg linbanan i Göteborg

Stadslinbanan i Göteborg.Foto: THOMAS HARRYSSON
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Privata aktörers intresse för en stadslinbana i Göteborg måste tas emot med vidöppna armar. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Det var egentligen bara en tidsfråga. Den tidigare avfärdade stadslinbanan från Göteborgs fastland till Hisingen skulle förr eller senare återuppväckas då alternativen till den är så mycket sämre. Och potentiellt dyrare.

Bakgrunden är numera välkänd: Projektet blev en omöjlighet att genomföra efter att politiken sjabblat bort den lysande transportlösningen genom att gå händelserna i förväg. Långt innan en budget fastställts hade det utlösts arkitekttävlingar med spektakulära torn och flådiga stationer i glas. Först därefter kom chockprislappen, åtföljt av taffliga försök till politisk skademinimering. Men då var det redan försent: Nidbilden om linbanans miljardkostnader var redan inpräntad i en hårt prövad allmänhet i Göteborg. Inget parti ville riskera ännu en trafikpolitisk debatt som påminde om Västlänken. Då kvittade det att linbanan var ett effektivt projekt som inte skulle kräva vare sig en tunnel under älven eller brolösning eller ta upp värdefull mark hela vägen från punkt A till B – symboliken i att ha en en modern och miljömässigt vänlig linbana som ett helt nytt kollektivtrafikinslag perverterades till ett påstått vansinnesprojekt utan verklighetsanknytning. 

Det tog alltså inte ens ett år innan stadslinbanan hade avfärdats innan det väckts till liv igen. Inte av politiken – utan av privata aktörer. Göteborgs-Posten skriver om ett brev som skickats till kommunstyrelsen av en samling privata aktörer som inte bara vill bygga utan även finansiera bygget - redan till 2023. Projektet går, göteborgskt fyndigt nog, under namnet ”Linbanan 2.023”. I brevet står det enligt GP följande:

”Linbanan 2.023 är tänkt att färdigställas till 2023 för att avlasta övrig kollektivtrafik under en historiskt intensiv period av byggande i centrala Göteborg kombinerad med en koncentration av nya arbetsplatser i Linbanans sträckning.”

Dagens Nyheter kunde under gårdagen avslöja att det handlar om en grupp västsvenska investerare med internationellt kapital i ryggen. Talespersonen för gruppen har även konkret erfarenhet av lift- och gondolbygge. 

Det ska dock inte handla om något separat kollektivtrafiksystem från Västtrafik. Rådigheten uppges kvarstå hos Västtrafik genom den operativa driften. Finansieringen, byggnationen och den tekniska driften står dock de privata aktörerna för. Det utredningsarbete som redan genomförts ska också ligga till grund för projektet, om det blir av.

Men nu brådskar det. Tanken är att den forna kommunala stadslinbanan ska avslutas och att detaljplaneärendet skrotas redan den 17 november i byggnadsnämnden. Givet att Göteborg även framöver har ett akut behov av att möta ett resande som förr eller senare kommer att återhämta sig efter pandemin, finns det all anledning att bordlägga ärendet och låta de villiga privata investerarna presentera sitt initiativ i lugn och ro. 

Att privata aktörer ser projektet som genomförbart är ännu ett bevis för att linbanan även ursprungligen var en bra idé. Låt näringslivet försöka genomföra det som politiken misslyckades med.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida