Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Linbanan lever fortfarande! Lyssna på näringslivet och V

Bygg linbanan i Göteborg.
Foto: THOMAS HARRYSSON
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Stadslinbanan i Göteborg har fortfarande en chans. Men då måste Moderaterna i Göteborg våga lyssna.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

OPINION. Linbanan i Göteborg lever! Mot alla odds har det nödvändiga infrastrukturprojektet, som är den bästa lösningen för att skapa en ny trafiklinje mellan båda sidorna älven men som fram till i går var dödshotat efter att politiken känt sig tvingad att begrava idén efter ett taffligt hanterande kring projektets prislapp, fått en andra chans.

Bakgrunden är att en grupp av näringslivsprofiler med förankring i Västsverige, som av obegripliga anledningar vill hålla sig hemlig under förslagsperioden, i elfte timmen tagit initiativ till att presentera ett förslag som de menar har potential att förverkligas genom deras försorg. 

I flera veckor har det dock varit i stort sett kompakt ointresse från både delar av den politiska ledningen i Göteborgs stad, Västtrafik och regionen.

Så sent som i måndags var ointresset för den smidiga och effektiva lösningen kompakt från moderaten Hampus Magnusson:

 – Vi har ett fullmäktigebeslut att avsluta arbetet med linbanan. Det avser vi nu att fullfölja, sade byggnadsnämndens ordförande till Dagens Nyheter och lade till:

 – Regionen har varit tydlig. De betraktar linbanan som död och begraven. Jag delar den uppfattningen.

Den andra moderata Magnusson, regionstyrelsens ordförande Johnny Magnusson, delgav mycket riktigt sin åsikt till Göteborgs-Posten:

 – Jag betraktar linbanan som död och begraven, sade han nyligen (5/11) efter att det privata initiativet rapporterats i medierna.

Den trafikpolitiska döden var även alltjämt närvarande hos en annan regional moderat som i samma artikel i GP sade:

– Ur mitt perspektiv, som Västtrafiks ordförande, är frågan död, sade just Västtrafiks ordförande Peter Hermansson.

Därför är det alldeles ypperligt att Magnusson, Magnusson och Hermansson inte bestämmer i Göteborg. Här har kommunstyrelsens ordförande Axel Josefson (M) varit betydligt mer lyhörd till näringslivspropån. Överhuvudtaget är det svårt att förstå den moderata kallsinnigheten till just ett förslag från näringslivet, som även har stark uppbackning från Västsvenska Handelskammarens vd Johan Trouvé.

Inför att byggnadsnämnden skulle begrava linbaneprojektet under tisdagen var det därför välkommet att kommunstyrelsens arbetsutskott ingrep. Nu ska förslaget presenteras i lugn och ro. Om det sedan inte faller politikerna i smaken kan det lika gärna fimpas då.

Att kommunstyrelsens presidium ingriper i ett ärende på detta vis, så sent i en process, tillhör inte vanligheterna. Tydligt är också att det inte finns en samstämmighet vare sig inom Göteborgsmoderaterna eller mellan M i Göteborg och Moderaterna i Västra Götalandsregionen. 

Moderaterna gör dock klokt i att beakta följande: När till och med Vänsterpartiet i Göteborg tycker det är klokt att lyssna på ett förslagsinitiativ från näringslivet är det tydligt att Moderaterna hamnat snett i frågan. Så här sade partiets ledamot i byggnadsnämnden Johan Zandin till DN häromdagen:

 – Vi i Vänsterpartiet ser förstås helst att det offentliga bygger och äger, men kan vi inte få en majoritet för det är kanske näringslivsinitiativet en bättre lösning än ingen alls.

Göteborgs stads utredning visar att alternativen till en stadslinbana blir stökigare, kräver fler ingrepp med infrastrukturen och kan bli dyrare. Moderaterna borde lyssna på näringslivet och Vänsterpartiet.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida