Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Lärare som inte rättar elever skapar nästa Donald Trump

Donald Trump, lättkränkt.
Foto: EVAN VUCCI / AP TT NYHETSBYRÅN
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK

Skolor som inte tar sin uppgift på allvar sviker barnen när de inte använder rödpennan. Elever som bevisligen räknat eller skriver fel måste få reda på att de gjort misstag så att de kan bättra sig.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Poliser som inte ingriper vid misshandel eller ambulanspersonal som hellre tar en lång fikapaus än att de rusar in för att hjälpa en patient som drabbats av hjärtinfarkt. 

Målare som inte tejpar för listerna innan rollern dras. 

Journalister som inte trippelkollar fakta, bagare som inte låter degen jäsa klart eller läkare som ger alvedon som bromsmedicin till HIV-patienter. 

Yrkesförare som medvetet levererar fel last till fel plats, tre veckor senare än avtalat.

Eller, säg, snarstuckna politiker, kanske en amerikansk president, som inte tål att bli kritiserad, ifrågasatt och som känner sig berättigad att skapa sina egna parallella verkligheter där vetenskaplig fakta inte erkänns och där lögner presenteras som sanning. 

Risken med att inte sköta sitt jobb är inte bara att ens uppgift blir ogjord eller måste göras om av de som kan sitt hantverk och är beredda att ta ansvar för ett hållbart resultat – det är att det är sällan som frånvaron av ett acceptabelt resultat är avgränsat till en själv. Inkompetens har konsekvenser. Ansvarstagande kommer inte per automatik, det är något som måste prövas och förtjänas. 

Som vuxen har man att dra en rak linje från orsak och verkan, där konsekvenserna kan bli astronomiska och lärdomarna dyrköpta om inte vuxenansvaret tas att ibland vara obekväm eller ställa krav på de som behöver fasta ramar.

I dagarna har det rapporterats om en grundskola i Göteborg som av oförklarligt missriktad välvilja inte rättat elevers matteuträkningar med risken för att göra barnen besvikna för att de gjort fel. Göteborgs-Posten var först med historien (23/12).

Det handlar inte bara om en lärare som totalt sviker sina elevers rätt att utveckla sina färdigheter och lära sig av sina misstag – skolans rektor försvarar sveket mot barnen. En förälder har efter att ha upptäckt att stora delar av sitt barns mattebok inte varit rättad, och där stora delar enligt föräldern innehöll direkta felräkningar, slagit larm och fått till svar av sitt barns lärare att denne endast gör som alla andra lärare på skolan. Rektorn menar att lärarna har ansvar för elevers generella kunskapsinhämtning, men skriver till föräldern i ett mail som GP återpublicerat utdrag från att anledningen till att lärarna inte rättar är för att inte ta ifrån eleverna ”intresse och glädje i ämnet”.

Denna konflikträdda pedagogik utgår från missuppfattningen att allt måste vara roligt och stimulerande hela tiden. Så är det inte. Svåra moment måste överbryggas med tråkiga repetitioner. Elever har dessutom rätt att få reda på vad de gjort för fel för att de ska förstå varför det blivit fel, så att de därmed vet hur de ska kunna räkna eller skriva rätt. För rätt och fel är grundelement i all mätbar vetenskap, som kunskapsinhämtning handlar om. 

Att inte rätta elever och påtala fel riskerar i värsta fall att skapa små kränkta, bortskämda monster vars känslor anses sitta på huden i form av antikt porslin. Som en viss amerikansk president som varit den mest lättkränkta manbabyn i modern politisk historia. 

Precis som barn som har gjort fel måste få reda på att de betett sig på ett oacceptabelt vis, måste barn som har fel få reda på vad de missat så att de får chansen att göra rätt. Allt annat riskerar skapa vuxna som tror att allt de gör är amazing, fantastic och the best när det bevisligen inte alls är så. Rödpennan är lärares viktigaste gåva till elever.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.