Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Landvetter måste gå som på räls

Landvetter flygplats, Göteborg. Foto: KALLE SANNER
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Även i framtiden har Landvetter flygplats en viktig roll att spela för Västkustens konkurrenskraft och attraktivitet. Men skynda gärna på med en modern tågförbindelse.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är oberoende liberal.

Den som nyligen har flugit till eller ifrån Landvetter flygplats utanför Göteborg har haft svårt att undgå att se att det är en byggarbetsplats. För närvarande byggs den södra delen av terminalen ut med tre nya brygganslutna gater och nya fyra bussgater. Det kommer göra intrycket trevligare för de resenärer som kommer utifrån EU, som nu måste knökas in i flygbussar, köras runt halva flygplatsen för att sen slussas in i korridorer och vidare till passkontrollen. Under förra året blev ankomsthallen större. Och än större kommer den att bli – det var bara första etappen i den planerade utbyggnaden.

 

Framtiden för Landvetter är ljus. Ägaren Swedavia räknar med att upp emot 14 000 personer kommer att jobba på flygplatsen inom 15-20 år. I somras blev det klart med en av nyckelfrågorna för framtiden. Då meddelade Swedavia att fastigheten för det framtida hotellet sålts till Midstar Fastigheter AB på ett 20-årigt hyreskontrakt. Med sju våningar kommer det erbjudas 222 rum med tillhörande konferensavdelning, restaurang och gym- och relaxavdelning. Planerad öppning: årsskiftet 2020-21.

 

Landvetters attraktionskraft kan också mätas i de nyheter om nya linjer som staplas på varandra. Årets kanske största Västsvenska flygnyhet meddelades redan i slutet på juli: Qatar Airways kommer med start i december att trafikera en direktlinje från Göteborg till Doha fem gånger i veckan. Därifrån nås 150 destinationer. Därtill kommer en ny direktlinje till Barcelona med start nästa vår samt direktlinje till irländska Dublin två gånger i veckan med start nästa sommar (Ryanair), ny direktlinje till Faro i Portugal med start nästa sommar (SAS) samt en ny daglig linje till Moskva. Det blir Aeroflots första direktlinje till en skandinavisk flygplats. 

 

Tyvärr hindras Landvetters fortsatta utveckling av att det fortfarande inte finns en direktlinje med tåg från Göteborg C. I veckan skrev den centerpartistiska riksdagsledamoten Rickard Nordin på GT Debatt: "Det är helt absurt att det inte finns en tågförbindelse till Landvetter flygplats." Varje internationell flygplats med självrespekt ska givetvis ha en modern förbindelse till närmsta storstadskärna. 

 

Och så var det ju det där med klimatproblemen. Tidigare i veckan haglade rubrikerna om att det i stort sett är kört för både jordklotet, mänskligheten och planeten om det inte görs radikala och snabba förändringar kring temperaturhöjningen och utsläppen. Givet att flyget endast utgör 2-4 procent av de totala utsläppen är det knappast flygindustrin som är det stora problemet. Flyget har fått klä ett oproportionellt stort skott för klimatproblemen. 

 

Branschen är också i förändring, såväl tekniskt som bränslemässigt. Biobränsle och batteridrivna plan är i dagsläget inte fullvärdiga alternativ - men morgondagens uppfinningsrikedom kräver att det finns en flygbransch kvar att förändra. Dessutom finns det stora vinster att hämta i mer effektiva och korta flygrutter.

 

Även i framtiden har Landvetter en viktig roll att spela för en konkurrenskraftig Västkust. Men då krävs det att direktlinje med tåg prioriteras så att flygplatsen kan fortsätta att växa på ett hållbart vis.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida

Logga in för att följa

Det är gratis och går snabbt!