Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Landskronas sak borde även vara Göteborgs

Landskrona kämpar för Europaspåret. Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Göteborg hade vunnit på att ansluta sig till Landskronas kamp för att förverkliga Europaspåret. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Göteborg har ett gyllene läge. Men förutom att vara Skandinaviens viktigaste nav för import och export vattenledes, är Göteborg även nyckeln till en mer effektiv järnvägsinfrastruktur i norra Europa.

 

Med bättre tågförbindelser till Oslo skulle järnvägskorridoren Hamburg-Köpenhamn-Malmö-Oslo på allvar skapa en nordeuropeisk så kallad megaregion både för persontransport via räls men även ökade godstågsmöjligheter till och från kontinenten.

 

Men det finns även en annan viktig infrastrukturlösning som skulle gynna Göteborg och på sikt även en mer effektiv järnväg till Norge.

 

Lösningen för Göteborg finns dock inte i Västra Götaland utan i Öresundsregionen, närmaste bestämt i Landskrona. Där driver staden envetet det så kallade Europaspåret. På grund av regionalpolitiska avvägningar är den föreslagna tågtunneln under Öresund mellan Landskrona och Köpenhamn inte en del av Region Skånes prioritering och därmed är Trafikverket och regeringen måttligt intresserade av Landskronas projekt. Men skam den som ger sig.

 

Nyttan är uppenbar: Till skillnad från HH-förbindelsen som utreds för närvarande har Europaspåret godstågskapacitet. Dessutom kräver sträckningen inte skövling av naturskyddade områden längs med Själlands gräddhylla. 

 

Just godstågskapacitet är en nyckelfaktor för nästa Öresundsförbindelse. Att den förbindelsen som nu utreds mellan Helsingborg och Helsingör saknar detta är ett inbyggt stopp i utredningen för att inte genomföra projektet.

 

I stället får allt fler aktörer upp ögonen för Europaspårets nytta - och för den nytta som projektet skulle innebära för Västkusten.

 

I framtiden skulle det kunna ta 40 minuter från Göteborg till Köpenhamn, i alla fall enligt vice ordföranden för Järnvägsfrämjandet Hans Sternlycke. På debattsidan i Göteborgs-Posten skriver han att: ”COINCO 8 million City hade 2013 ett förslag för Oslo–Köpenhamn som gav 2,5 timmes restid. Förra året kom från Tüc Süd ett förslag på uppdrag från Grensekomiteen Värmland-Østfold som sänker restiden till två timmar till en kostnad av 222 miljarder kronor för 60 mil bana, mestadels på bro. Det skulle innebära att Göteborg kunde nå Oslo eller Köpenhamn på en timme. Där finns ett tilläggsförslag med en sträckning från Landskrona över till Köpenhamn under Öresund, för 23 miljarder kronor, som ger 20 minuter kortare restid. Då kommer man på 40 minuter från Göteborg till Köpenhamn. Till Uddevalla och till Halmstad blir restiden från Göteborg en halvtimme.

 

20 minuter kortare restid till Köpenhamn från Göteborg skulle alltså vara en realitet alldeles oavsett om tågförbindelserna mellan Oslo och Göteborg skulle förbättras. I praktiken hade det varit till Göteborg-Oslos fördel om Europaspåret byggdes först, eftersom det därmed skulle trycka effektiviteten uppåt mot Norge och tydliggöra vilken flaskhals Göteborg och omvägen via Dalsland mot Oslo i dagsläget är.

 

Det torde stå klart att Landskronas sak även borde vara Göteborgs.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.