Personuppgiftspolicy

Vi vill informera dig om vår policy som beskriver hur vi behandlar personuppgifter och cookies.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Kommunisterna kan vara på väg att förstöra Volvo Cars

Den kinesiska bilen Volvo XC90. Foto: VOLVO CARS
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Mittens rike viker sig. Utländska investerare har tröttnat på ett korrupt Kina som inte förmår att separera politik och näringsliv. Den paranoida, högteknologiska övervakningskulturen där medborgarnas värde och sociala kredit rangordnas efter ett algoritmbaserat system genom ständigt dömande ansiktsigenkänningskameror, skapar avsmak. Glansdagarna är över för Kina, menade DI:s Henrik Mitelman i en analys under gårdagen.

 

Den ökade kontrollen avslöjar en ökad nervositet från kommunistregimen. Medan de inhemska industrierna rullade på och BNP:n ständigt pekade uppåt, fanns det utrymme att lämna ideologin och misstänksamheten därhän. Ett Kina som inte längre kan räkna med evinnerlig tillväxt är en skadad och farlig best för västvärlden att tampas med. Ett allt mer reaktionärt kommunistsystem ser vartåt vinden blåser. 

 

Konsekvenserna för Västsverige och Göteborg riskerar bli extra kännbara. Det går nämligen inte att utesluta att kommunistregimens allt mer hårdföra sammanblandning av näringslivspolitik och partiets behov av kontroll riskerar att skada varumärken som inte i förstahand ses som kinesiska.

 

Ta Volvo Cars exempelvis, ett bolag som till det yttre slår vakt om sina svenska rötter. För gemene man, än mer så internationellt, är Volvo Cars fortfarande ett svenskt kulturarv. Det svenska kan ses i marknadsföringens fokus på säkerhet, där reklamfilmerna gärna visar svenska naturlandskap och använder svenska profiler för att sälja sin produkt. Den ökade gröna profilen och utvecklingen mot eldrivna fordon är även den ett uttryck för en svensk, progressiv hållbarhet. Att köra svenskt ska uppfattas vara tryggt, nyttigt och smart. 

 

Men Volvo Cars har som bekant inte varit i svensk ägo på 20 år. Ford-eran varade från 1999 till 2010 för att sedan dess övergå i kinesiska Geelys ägo. I dag är Volvo Cars inte längre en svensk klenod utan ett kommunistiskt kuttersmycke. Bakom ratten sitter kinesiska ägare. 

 

I Sverige har bolaget behandlats utefter någon slags nationell förnekelse där charaden om att bolaget skulle vara svenskt har fortsatt utan vidare ifrågasättande. De två utlandsförsäljningarna medförde ingen nationell sorgebearbetning utan mer en suck av lättnad när jobben vid Torslanda stannade kvar i Sverige. 

 

Av allt att döma har Geely varit en alldeles utmärkt ägare av det före detta svenska bilmärket. Bolaget har haft vett nog att inte mixtra med framgångsreceptet då just den svenska identiteten är en stor del av varumärkets attraktivitet. Säkerhet och hållbarhet är knappast två egenskaper som någon skulle koppla ihop med en brutal enpartistat och diktatur.

 

Men i takt med att den kommunistiska statsapparaten stärker greppet om kinesiska bolag väcks även frågeställningar om företagens framtida välmående. Nyhetsbyrån Reuters rapporterade häromdagen att i den kinesiska staden Hangzhou har stadens myndigheter utsett 100 bolag som ska få sina egna kommunistpolitruker – däribland Volvo Cars ägare Geely. 

 

Att kinesiska bolag alltsedan 2017 är tvingade att samarbeta med den nationella underrättelsetjänsten samt ha partirepresentanter väcker frågor om hur länge Volvo Cars i Sverige kan undgå att solkas ned av kommunistapparatens påverkan. 

 

Ingen airbag i världen skyddar mot en klåfingrig diktatur.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.