Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Kom in i matchen om arenafrågan

Valhallabadet är en pusselbit i arenafrågan.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Foto: NORA LOREK

Arenafrågan försenas ytterligare. Stadsutvecklingen i Göteborg har det gått troll i.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Efter fadäsen med den alldeles för snabbt avskrivna linbanan kommer nästa på gränsen till havererade stadsutvecklingsprojekt i Göteborg.

 

Trots att frågan redan bordlagts, det vill säga skjutits på framtiden, två gånger i kommunstyrelsen verkar arenafrågan bordläggas en tredje gång när frågan är på dagordningen på onsdag. Detta enligt Dagens Nyheter.

 

Då ska det enligt underlagen redovisas tre olika utredningsresultat. En handlar om huruvida staden ska driva hela arenastråkets utveckling via stadsledningskontoret eller via ett externt bolag. Överraskande nog föreslås det att det inte blir ännu ett kommunalt bolag som ska driva processen. Möjligtvis spelar Älvstrandens sirapstakt en avskräckande roll i sammanhanget.

 

Samtidigt torde det finnas mycket starka argument för Göteborg Stad att inte projektleda utvecklingen av arenastråket eller en ny arena för att ersätta Scandinavium. Linbaneprojektet och Skeppsbron har visat hur fundamentalt inkapabelt Göteborg Stad är att trovärdigt beräkna kostnadsutvecklingar och slutsummor för stora projekt. Inkompetensen är väldokumenterad med konsekvensen att projekt inte blir av eller fastnar i frysfacket.

 

En annan, extern, utredning rekommenderar kommunen att sälja marken successivt för att få ekonomi i projektet.

 

Den tredje och kanske viktigaste utredningen handlar om hur förutsättningarna ser ut för Göteborg Stad att plocka in en extern aktör tidigt för att utveckla huvudarenan. Här föreslår analysen ännu en utredning, som syftar till att: ”[...] först göra ett förberedande arbete för att tydligt kunna ställa krav på vad man vill ha ut av samarbetet med en extern operatör.”

 

Detta alltså efter att staden utrett om förutsättningar finns för att ta in en sådan.

 

Inget av detta ska det dock fattas beslut om på onsdag i nästa, enligt vad DN rapporterat och som GT Ledare också fått signaler om.

 

Bland partierna råder viss beslutsångest, enligt flera källor som GT:s ledarsida pratat med. En del av problemet har att göra med att Centerpartiet inte satt i fullmäktige under förra mandatperioden när den blocköverskridande överenskommelsen om arenan fattades. Partiet behöver helt enkelt mer tid på sig för att sätta sig in i frågan. En annan är att många av de personer som var med om att sjösätta den ursprungliga överenskommelsen inte längre finns i Göteborgspolitiken. Både Ann-Sofie Hermansson (S) och Jonas Ransgård (M) har sedan länge lämnat Stadshuset. 

 

Samtidigt finns det en viss mättnad på stadsutvecklingsfrågor. Å ena sidan vill flera av partierna komma till skott. Å andra sidan vill de inte hamna i samma träsk som Frihamnen, Skeppsbron och linbanan visat sig vara. För att inte nämna Västlänken.

 

Ärendet kompliceras av att det handlar om ett så stort område med delvis helt olika syften: Scandinavium är i praktiken uttjänt medan Valhallabadet är så eftersatt att det inte lönar sig med underhåll. Och Lisebergshallen är redan riven och kräver en ersättningshall. Lägg därtill frågan om Valhalla IP, ett föreslaget köpcentrum och bostäder när Scandinavium rivs.

 

Snabbt går det inte: Redan våren 2016 fattade kommunstyrelsen beslut om att ersätta Scandinavium. Kort därefter fattades beslut om att ersätta Lisebergshallen. Fortfarande har inte en enda spade satts i marken. 

 

Politikerna gör klokt i att göra en beställning och låta privata entreprenörer helt ta över stadsutvecklingen längs med arenastråket.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.