Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Klart godkänt för ny skolpodd

Hand upp den som lyssnat på nya skolpodden?Foto: SHUTTERSTOCK
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Göteborgs nya skolpodd belyser vilka problem den kommunala organisationen har framför sig vad gäller lärarbristen. Det är nästan ett rop på hjälp.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Den hade nästan kunnat inledas med Alice Coopers hårdrocksklassiker ”Schools out for the Summer” – den nya podcasten ”Skolverkstan” som produceras av Göteborgs grundskoleförvaltning.

 

En gång i månaden ska grundskoledirektören Bengt Randén programleda en podd med olika gäster. Först ut i ”premiärpodden” är Lövgärdesskolans rektor Marika Andersson. 

 

Podden skulle kunna tolkas som ett rop på hjälp. Alla goda idéer för att lösa skolans problem eftersökes med ljus och lykta, skulle underrubriken till podden kunna vara. 

 

Lyckligtvis nog är Skolverkstan inte tafatt försök att vara moderna och down with the kids - i stället sägs målgruppen vara de som jobbar inom skolvärlden och ”de som är intresserade av skolfrågor”. 

 

Det vill säga, rimligen och förhoppningsvis, de flesta skattebetalare. 

 

Som en offentlig internkommunikation fungerar greppet utmärkt, även om det givetvis går att misstänka att programformatet har haft input från ett par hundra kommunala kommunikatörer. Transparens kring metoder och prioriteringar samt förändringsprocesser är aldrig dåligt, även om det givetvis inte går att komma ifrån att en offentligfinansierad podd från en kommunal verksamhet aldrig blir helt fri från en viss opinionsbildande och varumärkesmässig agenda. 

 

Samtidigt finns det en direkt uppfriskande kvalitet med Skolverkstan: Äntligen är det professionen som sätts i centrum (nåja, sätter sig själva i centrum) kring en av de mest omdebatterade frågorna, i stället för allmänna skoldebattörer som sällan kan lämna det ideologiska rastret därhän.

 

Det första avsnittet tacklar skolområdets största existentiella fråga: Kompetensförsörjningsutmaningen. Redan om fem år beräknas det saknas hela 65 000 lärare i Sverige. Och i en rapport från SKL beräknas rekryteringsbehovet fram till år 2031 vara motsvarande 187 000 heltidstjänster.

 

Enligt statistik från Skolverket som presenterades i Lärarnas Riksförbunds tidning Skolvärlden tidigare i höstas, är nästan en fjärdedel, 23,5 procent av de folkbokförda lärarna i Göteborg 60 år eller äldre. I Västra Götaland är siffran 23 procent.

 

Göteborg konkurrerar inte bara med andra kommuner och regioner om dagens och morgondagens medarbetare – redan i dag är det huggsexa bland skolorna i kommunen om kompetensen, både behörig och icke-behörig. Fortsätter lärarkrisen, och det är en kris vi talar om, är det inom kort bara en tidsfråga om behov att rekrytera från nordiska grannländer och kanske även från övriga Europa. 

 

Ett sätt att underlätta personalbristen är att avlasta lärarna. Lärarassistenter, socialpedagoger, fritidsledare – samtliga är yrkesområden som skulle kunna överta uppgifter som lärarna belamrats med under lång tid. Därmed skulle även attraktiviteten kunna öka för lärarrollen; både att behålla de lärare som finns men även locka tillbaka de som försvunnit. För att inte nämna vikten av att locka fler, och mer kvalificerade, studenter att söka till lärarutbildningen.

 

Skolans problem kommer knappast lösas genom nämnda skolpodd. Men som inblick i hur problemen ser ut fungerar den alldeles utmärkt. Det kan vara nog så viktigt.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida