Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Gratis simundervisning är välfärdspopulism

Skolan har ansvar för att elever blir simkunniga.Foto: ANDERS YLANDER/GT
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Reglerna är tydliga: Skolor ansvarar för elevernas simkunnighet. 

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

En av många seglivade, vänsterlutande villfarelser i Göteborg är den utopiska visionen om en gratis, eller avgiftsfri, simskola. Kaka-på-kaka-satsningar är något som dock lämnar en bitter eftersmak när ansvarsfrågan om barns simkunnighet klargörs.

 

Senast i raden att lansera en finansieringslösning för det onödiga tilltaget är Socialdemokraternas gruppledare Jonas Attenius. ”Ytterst är det en fråga om liv och död” deklarerar Attenius dramatiskt i GP som rapporterar att S, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Demokraterna försöker tvinga igenom en kostnadsdrivande satsning på bassängtid genom att använda överskottsmedel från arenaprojektet.

 

Pengarna ska ges till simundervisning i förskola och årskurs ett samt vid behov årskurs fem, sex åtta och nio. 

 

Som politiskt symbolprojekt är det ypperligt. Men som satsning på simkunnighet är nämnda partiers slöserimässiga initiativ ett kraftigt underkännande av den kommunala skolan. Enligt läroplanen är skolan redan nämligen i dag skyldig att se till att eleverna är simkunniga. Förvisso finns det inte några styrdokument som fastslår hur mycket tid som ska avsättas i idrott och hälsa för simning, men simundervisning och bevisad simkunnighet är och skall vara en självklar del av grundskolan. Det skall genomföras i befintlig undervisning och möjliggöras genom befintlig kostnadsram. Om så inte är fallet är det politikernas styrning och prioriteringar som brister.

 

Skolverket är mycket tydligt med att: ”Simförmåga ingår i kunskapskraven för årskurs 6 och 9 och därför förväntas skolan ge simundervisning.” 

Det går inte att få godkänt i ämnet idrott- och hälsa om inte simkunnighet uppvisas. För att betyget E ska kunna ges i årskurs 6 ska en elev kunna simma 200 meter varav minst 50 meter ryggsim samt kunna hantera nödsituationer vid vatten med hjälp av redskap under de fyra olika årstiderna.

 

Att likt politikerna skylla på att det råder ojämlik simkunnighet på grund av socioekonomiska skillnader är att sparka in öppna dörrar. Skolan har redan i dag ett kompensatoriskt uppdrag. Alla elever ska ges möjligheter att uppnå samma mål. 

 

Tidigare har det konstaterats att det funnits skillnad mellan hur stadsdelar i Göteborg arbetat med simundervisningen. Det har givetvis varit till elevernas nackdel. Men det problemet torde vara drastiskt minskat efter att det förutsättningarna blivit avsevärt bättre att föra staden-övergripande uppföljning av elevernas simkunnighet i och med införandet av en central grundskoleförvaltning- och nämnd. 

 

Extra satsningar på simundervisning är onödigt. Det som behövs är tydlig fokusering på att de regler som redan är på plats skall efterlevas.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida