Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

"Göteborgs hamn måste bli djupare"

Ulf Kristersson (M), partiledare på besök i Göteborg.Foto: NORA LOREK
Moderatledaren Ulf Kristersson besökte under onsdagen Göteborg. GT:s ledarsida mötte upp för ett samtal.Foto: NORA LOREK
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

På sin fyrtiosjätte dag som partiledare för Moderaterna besökte Ulf Kristersson Göteborg. Under onsdagen fick han ratta robotar och ha rundabordsstamtal med företagsledare. GT:s ledarsida mötte upp för att prata hamnkonflikt och samarbete med SD. Och så löpning, förstås.

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Förkylningen har kommit som ett brev på posten. Precis när Moderaternas partiledare Ulf Kristersson tagit av sig jackan på partikansliet i Göteborg skickar vi ut honom i den kyliga eftermiddagen igen. Bilder ska tas. Moderatledaren verkar lika glad för det. En stund senare är det rykande varma teet efterlängtat. Kristersson, som är en inbiten löpare, hindras dock inte att ta sig ut i spåret av förkylningen utan av en meniskskada som är på bättringsvägen. 

 

Har du sprungit Göteborgsvarvet? 

 - Nej, hur långt är det?

En halvmara. 

 - Jag springer inte lopp. Det har aldrig blivit av. Jag tycker att själva principen med löpning är att göra det när man själv har lust och så där. Det är fantastiskt att springa på egen hand. 

 

Vad kör du då?

 - En mil, så där. Milen är min normalsträcka. Det tycker jag är ganska lagom. Man hinner få en endorfinkick och man hinner tänka efter ordentligt.

 

Nog har Kristersson mycket att tänka på. Med mindre än ett år kvar till valet klev han in som Moderaternas räddare i nöden då han valdes till partiledare 1 oktober och har redan stabiliserat partiet. Fyrtiofem dagar senare gör han obligatoriska företagsbesök ute i landet som vilken partiledare som helst. Som i Jonsered, där han under onsdagen besökte Husqvarna. På Moderaternas Instagram finns en kort videosnutt, en sån där klassisk "på-jobbet-bild" på Kristersson iklädd skyddshjälm, fingrandes på en kontroll. Statsministerkandidaten ser ut som ett barn på julafton. "Jag fick köra robotar som går in och demolerar saker. Det var läckert", säger han med ett leende innan han blir allvarlig:

 - Vi måste bli bättre på att matcha rätt sorts kompetens, om den sorts näringsliv som det finns mycket av i Göteborgstrakten ska kunna klara sig framöver. Det är ju samma problem i Stockholm, men det blir ännu tydligare här eftersom de stora industriföretagen i högre grad ligger här på Västkusten. 

 

I Göteborg har ju Moderaterna inte kommit till makten på snart ett kvarts sekel. Hur har det låtit om Göteborg, när ni pratar inom partiet om detta?

 - Traditioner har ju betydelse. Göteborg har ju varit ett otroligt starkt socialdemokratiskt fäste under väldigt lång tid. Där ska man ändå säga, utan att förhäva sig, att det inte är lika självklart längre. Socialdemokratin är betydligt mer modest i sin storlek i dag och det ändrar ju förutsättningarna. Jag tror att de som tror att de alltid bestämmer har lika fel som de som tror att de aldrig bestämmer.

 

Många har uppfattat att du har intagit en delvis annan hållning än din företrädare Anna Kinberg Batra gällande samarbete eller samtal med SD.

  - Om det har skapats osäkerhet om var Moderaterna hör hemma någonstans så vill jag verkligen skingra den. Vi är ett alliansparti. Vi samtalar, förhandlar och kompromissar och regerar med alliansen. Det måste vara tydligt, säger Kristersson och fortsätter:

 - Vi ska alltid stå för vår politik. Om andra vill rösta på vår politik så har vi inga problem med det. Vi respekterar alla som finns i riksdagen, vi respekterar alla partier och alla väljare - även de partier som vi inte tycker om eller de vi inte tänker samarbete med. Däremot, bildar Socialdemokraterna och Sverigedemokraterna majoriteter emot oss, om de tillsammans vill stoppa alliansen från att regera Sverige, om de tillsammans vill stoppa vår budget och fälla oss, så ska de säga det. Då vet vi vad som gäller. Om en majoritet vill något annat än vi, då har jag respekt för det, men jag tänker inte vika ner mig i förväg och säga att vi inte ens tänker försöka regera Sverige om det finns förutsättningar för det.

 

I en intervju med Aftonbladet sade Ulf Kristersson nyligen att: "Jag är allmänt sett mycket varsam med att utdela nationella bannor om vad man får och inte får göra ute i landet", ett uttalande som han var snabb med att förtydliga i samma tidning: "Vi förhandlar, kompromissar, eller samregerar inte med SD." Samma besked ger han under vårt samtal:

 - Jag har precis samma uppfattning om det lokala som det nationella. Vi ska lägga fast vår politik. Röstar SD på det så är det inga problem, då kör vi på det. Men jag tycker inte att man ska förhandla och bygga regeringsmakt lokalt med SD.

 

Under onsdagen deltog Kristersson även på ett rundabordssamtal på Västsvenska Handelskammaren med flera stora lokala företag, däribland Stena och Volvo Cars. Problemen med hamnkonflikten var en självklar samtalspunkt. Ulf Kristersson menar att frågan allt för länge setts som ett lokalt problem för Göteborg.

 - Man fattar inte riktigt i Stockholm hur otroligt stor den här hamnen är och vad den betyder för logistik för hela Sverige och vad den betyder för de företag som använder den.

Han är kritisk till att regeringens utredning om förändring av konfliktreglerna inte kommer vara färdig förrän i slutet av maj 2018, och ser gärna att det kommer ett delbetänkande innan dess.

  - Hamnarbetarförbundets agerande är en avart och ett missbruk av en lagstiftning som egentligen bygger på att ingen skulle missbruka den på det sättet. Och när man då gör det, och inte verkar sluta göra det, då tycker jag att staten har ett ansvar att ställa tillrätta det som andra uppenbarligen gör fel.

 

Ulf Kristersson menar även att en fördjupning av rännan i Göteborg är "absolut nödvändigt" om Sverige ska kunna fortsätta ha en stor handelshamn.

 - Djupledsrännan måste in i den nationella infrastrukturplanen. Exakt hur fördelningen ska se ut mellan staten och staden är jag inte helt säker på, men den måste vara med. Såvida regeringen inte vill ge upp Göteborgs hamn. Då måste man ju våga säga det, men det tror jag inte att någon kan tänkas mena. Så Göteborgs hamn måste bli djupare.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.