Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Göteborg har hamnat lite längre bort från Oslo

Tom utsikt för bättre tågförbindelser till Oslo från Göteborg C.Foto: CSABA BENE PERLENBERG
Csaba Bene Perlenberg, fristående kolumnist på GT:s ledarsida.Foto: NORA LOREK

Detta är en opinionstext av Csaba Bene Perlenberg, fristående medarbetare på ledarsidan. GT:s politiska hållning är liberal.

Att tågförbindelserna mellan Sverige och Norge via Göteborg är mer än usla är ett sedan länge välkänt faktum. Det går snabbare att köra bil än att åka tåg mellan Göteborg och Oslo. Trots att Västra Götalandsregionen och Göteborg har tagit myrsteg för att förbättra förbindelserna händer inte särskilt mycket. 

 

I stället är det en annan landsända som kan komma att få snabbare tågförbindelser med Oslo än Göteborg: Mälardalen och Stockholm.

 

Genom lobbyprojektet Oslo-Sthlm 2.55 har flera inlandskommuner och regioner, däribland Värmland, Västmaland, Örebro län samt Västerås, Karlstad och Örebro lyft fram de två huvudstadsregionerna som två änddestinationer för en förbättrad tågsträcka där målet är en restid på under tre timmar.

 

PR-projektet är en sinnrik idé, som framför allt skulle gynna inlandskommunerna med en förstorad arbetsmarknadsregion både västerut och åt öster. Fram till nu har projektet varit helt friställt från både Oslo och Stocholm. 

 

Fram till den gångna veckan, vill säga. Då meddelade Oslo-Sthlm 2.55 att Region Stockholm anslutit till projektet som adjungerade medlemmar, för att aktivt delta i bolagets arbete. 

 

Centerpartiets regionråd för tillväxt och samhällsplanering, Gustav Hemming, såg i ett pressmeddelande ett ”grönt tillväxtbälte i Mellansverige” framför sig:

 – En anständig järnväg mellan Stockholm och Oslo kan flytta resor från flyg till tåg, skapa ett grönt tillväxtbälte genom Mellansverige och föra våra huvudstäder närmare varandra. Vi hoppas nu att vårt steg in i samarbetet leder till att Osloregionen också stiger på tåget och att regeringarna i Sverige och Norge tar chansen att stärka banden mellan våra länder.

 

Att Stockholm nu anslutit sig till arbetet är ett imponerande resultat för lobbyprojektet. Om även Oslo ansluter sig, riskerar det att se riktigt mörkt ut för drömmen om en nordeuropeisk tågkorridor från Hamburg via Köpenhamn, Malmö och Göteborg till den norska huvudstaden. Det är en betydligt viktigare förbindelse att få till än att sabotera en flyglinje mellan två nordiska huvudstäder. 

 

Då kvittar det att det är via Göteborg som Europa kan stärkas: Blir Oslo-Sthlm 2.55 ett huvudstadsprojekt med statligt intresse hamnar Göteborg direkt i underläge.

 

Medan de Västvenska politikerna såsar har Göteborg har än en gång hamnat lite längre bort från Oslo.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida