Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Göteborg borde lära av New York

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.
Foto: NORA LOREK
Göteborg borde lära av hur det gick för tunnelbanesystemet i New York när staden släppte kontrollen över det till delstaten.
Göteborg borde lära av hur det gick för tunnelbanesystemet i New York när staden släppte kontrollen över det till delstaten.
Foto: ROBIN ARON

Göteborg är på väg att förlora makten över Göteborgs Spårvägar. Stadens politiker borde åka på studieresa till New York.

Bill de Blasio har ett enormt problem. Som New York Citys borgmästare är han troligtvis världens mäktigaste lokalpolitiker. Att vara borgmästare över de fem stadsdelarna Manhattan, Queens, Bronx, Staten Island och Brooklyn är att vara en världspolitiker. Men även som sådan tvingas man dra med vardagliga politiska bekymmer. Som New Yorks tunnelbana, som bokstavligt talat håller på att falla sönder. En gång världens största fysiska klassresa, numera en snudd på helvetisk underjord av trängsel, elproblem, olyckor, havererade signalsystem, sönderfallande perronger, vittrande trappsteg och krackelerande tunnelväggar med ett värmesystem som löpt amok. Och så idoga förseningar. Enligt New York Times är den genomsnittliga hastigheten nu lägre än medelhastigheten på 1950-talet. 


New York-borna är luttrade - men även de börjar tappa tålamodet med tunnelbanan. Tunnelbanesystemets oförutsägbarhet är en nyckelkomponent till att biltjänsten Uber är med och skapar trafikstockningar på och till och från Manhattan. Ska man vara försenad kan man lika gärna vara det i en lädersits i baksätet på en Chrysler. Därmed skapar ett trafiksystem problem för ett annat. Nu talas det om att införa tullar för trängselskatt på broarna och i tunnlarna för att kunna köra in till Manhattan, som i sin tur ska finansiera en uppgradering av subwayn.


Men det är inte tunnelbanesystemets haveri som i sig är de Blasios största problem. Det är att han inte har den minsta möjlighet att göra något åt det. Världens mäktigaste lokalpolitiker har inte makt över Metropolitan Transportation Authority, som kör tunnelbanesystemet. Sedan 1965 är det i stället delstatsguvernören, för närvarande Andrew Cuomo, som haft makten över New Yorks tunnelbanesystem. Det har inte alltid varit så. I stället var det guvernören Nelson A. Rockefeller som tog kontroll över tunnelbanan med argumentet att det skulle skapa ett enhetligt transportsystem och hindra kostnadsökningar. 


Problemet var bara att åren gick och delstaten i stort sett glömde bort underhållet av tunnelbanan. Det fanns ju så mycket annat som var tvunget att finansieras i delstaten. Och så är det ju det där med incentivet. Cirka 55 procent av delstaten New Yorks skatteintäkter kommer från New York City. Det gör det svårt för delstatsguvernören att motivera skattehöjningar för delstatens övriga invånare att finansiera en upprustning av något som de sällan eller aldrig använder sig av. 


New Yorks dyrköpta erfarenheter med regionalt ägande av sitt centrala lokala kollektivtrafiksystem borde vara en varningens lärdom även för Göteborg.


Under torsdagskvällen debatterade fullmäktige den föreslagna överenskommelsen mellan Göteborg och Västra Götalandsregionen, som skulle innebära att regionen tar över en del av Göteborgs Spårvägar. Förslaget som hamrats fram mellan Ann-Sofie Hermansson (S) och Johnny Magnusson (M) gör gällande att regionen tar över driften av bussar, spårvagnar och färjor medan Göteborg skulle fortsätta äga och ta hand om spåren. 


Argumentet för affären är att regionen därmed skulle kunna ta ett helhetsansvar för regionens kollektivtrafik. Efter en hetsig debatt bordlades ärendet för att Vägvalet och FI inte kunnat ta ställning till materialet på grund av en märkligt snabb hantering. 


Den extra tiden borde ägnas åt specialstudering av hur det gick i New York när staden lämnade ifrån sig makten över driften av sitt centrala kollektivtrafiksystem till en region som snabbt glömde bort det.


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.