Vem orkar vara teknikoptimist eller lösningsorienterad när klimatångesten är den nya godhetsmarkören? Foto: JOHAN NILSSON/TTVem orkar vara teknikoptimist eller lösningsorienterad när klimatångesten är den nya godhetsmarkören? Foto: JOHAN NILSSON/TT
Vem orkar vara teknikoptimist eller lösningsorienterad när klimatångesten är den nya godhetsmarkören? Foto: JOHAN NILSSON/TT
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREKCsaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK
Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida. Foto: NORA LOREK
Csaba Perlenberg

Flygkritikerna vill tvinga tillbaka oss till 1500-talet

Publicerad

Flygmotståndet saknar proportioner. Vem orkar vara teknikoptimist eller lösningsorienterad när klimatångesten är den nya godhetsmarkören?

Att flyga är miljöskadligt och är ett existentiellt hot mot både klimat och mänskligheten. Men vet ni vad som också är ett existentiellt hot mot mänskligheten? Rädsla, isolationism och teknikfientlighet. Uppgivenhet och defaitism likaså. Att lösa klimatkrisen genom att göra världen större och strypa människors rörelsefrihet låter sig helt enkelt inte göras. Det är ett lika hopplöst som fruktlöst företag. Ändå är det anmärkningsvärt många debattörer som verkar önska mänskligheten tillbaka till 1500-talet, där gärdsgårdsgränsen var den enda horisont många vågade sig på att kika bortom.

 

En av dem som när medeltida förhoppningar om att flyget försvinner eller kraftigt begränsas är miljöministern Karolina Skog. Hon jobbar aktivt för att se till att det blir så. På sin Instagram skrev miljöpartisten i förra veckan att flygresor mellan Stockholm och Göteborg i framtiden skulle bli "otänkbart", som GT uppmärksammade på nyhetsplats. Det var inget annat än en krigsförklaring mot Landvetters framtid. Föga överraskande fick miljöministern ivrigt medhåll av sin partikamrat Karin Pleijel, ett av två gröna kommunalråd i Göteborg, som verkar vilja utdela en rejäl dolkstöt till Landvetters flygplats genom att se till att inrikesflygningarna mellan Västkusten och huvudstaden ersätts med höghastighetståg som ingen riktigt verkar veta hur det blir med - allra minst Karolina Skogs egen regeringspartner Socialdemokraterna, som mest verkar vilja glömma bort hela projektet och dess mastodontkostnad. 

 

Samtidigt vill Skogs regeringschef Stefan Löfven (S) vilja ta upp kampen med Kastrups flygplats i Köpenhamn och göra Arlanda till Skandinaviens största flygplats. En sådan expansion kräver, och uppmanar till, fler passagerare, linjer, avgångar, flygplan och mer av Karolina Skogs klimatångest för att förverkliga. Eller menar Skog kanske att Arlanda är den enda flygplats som ska få växa, medan Landvetter i Göteborg ska berövas på nyckelavgångar till huvudstaden?

 

"Att flyga Stockholm – Göteborg ska förstås vara otänkbart", var den precisa formuleringen som Skog använde. Men vet ni vad som är otänkbart, på riktigt? Att folk kommer flyga mindre. Det är en ren önskedröm att det skulle gå att begränsa människors reslust. Inte ens regeringen vill det - trots en kosmetisk, begränsad inrikes flygskatt som ska ge illusionen av att försöka få folk att hellre välja att slita sitt hår med SJ än att komma fram i tid med flyget. Det är en industriell undergångsfantasi utan verklighetsanknytning. 

 

Siffrorna talar för sig själv: I december slog Arlanda all time high när det gäller antalet flygningar, med 26 miljoner avgångar och ankomster. Sedan 2010 har passagerarökningen på Arlanda varit som en vertikal takeoff med 62,5 procent. Även på Landvetter slogs det rekord förra året: En ökning med sex procent innebar 6 758 520 resenärer under 2017. Och Landvetter har stora expansionsplaner: Större terminal med tre nya brygganslutna gater och fyra bussgater, större ankomsthall med två nya bagageband, ny gemensam säkerhetskontroll och större bagagekällare med nya röntgenmaskiner. För att inte nämna utökade shoppingmöjligheter, hotell och en tåglinje som torde vara den enda tåglinjen som Miljöpartiet är lojt inställt till då den ju uppmuntrar till ökat flygresande. Att satsningen beräknas ge allt från 10 000 till 14 000 nya jobb under de kommande 15-20 åren verkar vara ointressant för Karolina Skog.

 

Det finns dock ett större problem än det blinda flygmotståndet som varit på allas läppar den senaste tiden: Den totala fantasilösheten. För vem orkar vara teknikoptimist eller lösningsorienterad när klimatångesten är den nya godhetsmarkören? Förvisso är flygbranschen hopplöst efter i omställningsarbetet, men det torde inte råda någon tvekan om att det är mellan vingspannen som nästa stora teknikrevolution kommer att äga rum. Bli inte överraskade om Elon Musk eller någon annan teknikinnovatör inom kort presenterar revolutionerande, lätta flygbatterier med lättare flygkroppsmaterial som gör att den i längden ohållbara fascinationen med biobränsle kommer att bli ett minne blott. 

 

Och hand upp, den som tror att färre flygresor gör oss mer sympatiskt inställda till andra länder, städer, människor och deras öden? Att många länder, inklusive Sverige som för många endast är en fotnot i reseutbudet över möjliga resmål, skulle vara attraktiva att resa till utan flyget? Att klimathotet skulle gå att lösa om vi inte träffades och pratade med varandra och arbetade tillsammans över nations- och kontinentgränserna?

 

Själv är jag flygpositiv. Om några veckor åker jag på långresa till Hongkong. Det ska bli ljuvligt att få byta arbetsmiljö för ett par dagar. Är det en nödvändig resa? Det beror på hur man ser på det. För mig är den det. Jag har aldrig varit där. Det är inte den enda långresan jag kommer ge mig ut på under det kommande året. Troligtvis åker jag till Nya Zealand och Australien i höst och om jag har tid och ork så ska jag försöka få in en resa till New York och förhoppningsvis en inrikesresa i USA till New Orleans innan dess. Jambalayan och gumbon lockar. 

 

Dåligt samvete? Inte det minsta. För på andra sidan horisonten finns mycket av det jag i dag inte kan föreställa mig. Så som nya tankar, annorlunda synsätt, främmande människor med innovativa lösningar och modiga förslag. Orädda människor som inte nöjer sig med att ha ångest och ge upp. Klimatet är viktigt, men givet att flygets utsläpp är minimalt i förhållande till de totala miljöskadliga utsläppen (enligt Luftfartsverket handlar det om 3 procent av människans totala påverkan på klimatet), är det också det minst viktiga att få stopp på. Flygmotståndet saknar proportioner och att sluta flyga är inte lösningen på våra problem - det är att slita av oss de vingar vi mödosamt vågat oss på att bära.

 

Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till GTs startsida

Mest läst i dag

VÄSTSVENSKAR PÅ TWITTER