Personuppgiftspolicy

Vi använder cookies för att förbättra funktionaliteten på våra sajter, för att kunna rikta relevant innehåll och annonser till dig och för att vi ska kunna säkerställa att tjänsterna fungerar som de ska.

Läs mer i vår cookiepolicy.

Läs mer
Csaba Perlenberg

Du lovade faktiskt, Maggan

Hon lovade. Magdalena Andersson (S) på Expressens Almedalsscen, kluven om en annan fråga än tågsträckan Göteborg-Borås.
Foto: SVEN LINDWALL

Finansminister Magdalena Andersson (S) har ett vallöfte ett infria. Det finns fortfarande tid att ta Trafikverket i örat. Västkusten behöver järnväg från Göteborg till Landvetter och vidare till Borås.

Tidigare i veckan presenterade statsminister Stefan Löfven (S) och civilminister Ardalan Shekarabi (S) en utflyttning av statliga jobb från huvudstaden. I brist på vilja och förmåga att skapa förutsättningar för det privata näringslivet att skapa riktiga jobb försöker regeringen således bjuda på det som går. Göteborg fick det generösa beskedet att den svenska statens högst exklusiva Myndigheten för kulturanalys ska flyttas till Göteborg från huvudstaden. Exklusiv är verksamheten eftersom den endast har 12 anställda - således är flytten en mycket stor arbetsmarknadspolitisk åtgärd för Västkusten. 


Ett par dagar senare kom förklaringen till den skrala utdelningen: I avsaknad av höghastighetståg mellan Göteborg och Stockholm blir det omöjligt för folk från huvudstaden att dagspendla till den exklusiva myndigheten. Därför var det lika bra att det blev en myndighet med få anställda som tvingades till Göteborg.


Trafikverkets besked om den nationella infrastrukturplanen som ska gälla mellan 2018-2029 är i själva verket inte mycket mer än en Stockholmssatsning. Västkusten hade lika gärna kunnat vara geografiskt belägen på månen. En järnväg mellan Göteborg och Borås (nej, det finns ingen fungerande järnväg i dag trots att tåg på nåder går mellan städerna i fossilerad snigeltakt) skjuts upp till år 2029 - det vill säga någon gång aldrig.


Att Göteborg och Västkusten nu rådissas är knappast en överraskning. Trafikverkets förslag är inte oberoende av regeringens tidigare signaler. Redan i mars signalerade dåvarande infrastrukturministern Anna Johansson (S), som ju fick avgå efter att ha misskött sina uppgifter i samband med frågor rörande rikets säkerhet efter att det uppdagats att Transportstyrelsen brutit mot lagen och låtit icke-säkerhetsklassade underleverantörer få tillgång till viktiga register, att den andra etappen i höghastighetsprojektet inte skulle byggas på Västkusten utan i stället mellan Lund och Hässleholm. Nu verkar det inte bli några höghastighetståg alls - i stället vill Trafikverket satsa på att förbättra befintligt spårsystem.


Regeringens ovilja att låna till projektet kan dock inte endast skyllas på Socialdemokraterna och Miljöpartiet. Moderaterna har i realiteten skjutit hela projektet i sank genom att tvärvända om höghastighetstågen - som var deras eget förslag till att börja med, sommaren 2014. 


Tydligt är att regeringen är i stort sett ointresserad av riket utanför tullarna, och agerar som om de vore Stockholms kommunfullmäktige på budgetmässigt rökheroin. Till och med den i dag icke-existerande Norrbotniabanan mellan Umeå och Luleå (med första delsträckan till Skellefteå), den största glesbygdssatsningen i modern tid, prioriteras före Västkusten. 


Inte heller satsas det några pengar på en fördjupning av rännan i Göteborgs Hamn - om möjligt ett ännu större hot mot hamnen än Hamnarbetarförbundets agerande mot svensk export. Centralmakten vill inte göra om experimentet med Skåne där tyngdpunkten ytterligare skulle förskjutas ifrån huvudstaden om Göteborg stärktes. Och det är ingen överraskning att staten inte heller vill satsa på en tågförbindelse mellan Göteborg och Oslo när den inte ens vill ha förbättrade tågförbindelser mellan Stockholm och Göteborg. Gränshinderproblematiken i Öresundsområdet har sugit musten ur regeringen. All makt åt Tengil, etcetera.


Slakten av järnvägsbanan mellan Borås och Göteborg, som skulle passerat Landvetter, är också ett sätt för regeringen att stärka Arlanda och sätta en vår duk över Landvetter, vars expansion ses som ett hot mot huvudstadens flygplats. Redan ses det som en provokation att Köpenhamn är södra Sveriges flygnav, men Kastrups expansion och kontinuerliga utklassning av Arlanda kan regeringen inte göra någonting åt - däremot kan de motarbeta Landvetters framtid genom att inte underlätta för resenärer att ta sig dit. 


I en tid när en helt meningslös flygskatt lyfts fram som en avgörande insats mot klimatförändringen, skulle Miljöpartiet utsättas för ännu en svekdebatt - kritik som Miljöpartiet inte orkar med ett år före nästa riksdagsval. Miljöpartiet ser gärna så många satsningar det bara går på förbättrade tåglinjer - men inte rälsburen trafik som samtidigt underlättar för ökat flygande. Göteborg borde nu undersöka möjligheterna för privata investeringar i en tåglinje till Landvetter, som Stockholm gjorde med Arlanda Express. Arlandabanan finansierades av ett privat konsortium i samarbete med staten som sköt till 850 miljoner kronor i direkta bidrag samt en miljard i räntefritt lån. Banan skänktes sedan till staten i utbyte mot att konsortiet fick monopol på sträckan under en 40-årsperiod.


Det finns dock mikroskopiskt hopp för en fungerande järnväg Borås-Göteborg: "Vi kommer att föreslå en ökad satsning så att hela sträckan är färdigbyggd senast år 2030." Vallöftet som Magdalena Andersson avgav i Borås Tidning om tågsträckan Göteborg-Borås redan i december 2013 bör hemsöka Trafikverket framöver - och Magdalena Andersson. När Andersson avgav vallöftet var hon ekonomisk-politisk talesperson för en socialdemokrati i opposition. Nu är hon finansminister i en regering som förbjudit ordet "ambition" och "vision" i regeringskansliets lokaler. 


Det går dock inte att komma ifrån att Magdalena Andersson lovade en järnväg. Vad det löftet var värt återstår att se nästa år då regeringen sätter ner foten. Det finns fortfarande tid att ta Trafikverket i örat och ändra i myndighetens förslag. 


Ett löfte är ett löfte är en hederssak. 


Csaba Bene Perlenberg är fristående kolumnist på GT:s ledarsida.